تهاجم رسانه‌ای غول ماهواره ای فارسی زبان به فرهنگ دینی مسلمانان
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 2318
 
گروه جم با راه اندازی 13 شبکه تخصصی، گویا کل جغرافیای فلات ایران را هدف گرفته است و دو شبکه جم دری برای مردم افغان و جم کرد برای مخاطبان کرد زبان ایرانی و خارج از ایران را راه اندازی کرد.
ماهواره
ماهواره
به گزارش پایگاه خبری لادیز؛ گروه رسانه ای جم بزرگترین مجموعه ماهواره ای فارسی زبان است که تاکنون دیده شده و دائم نیز در حال گسترش دامنه فعالیت خود به صورت ایجاد شبکه های تخصصی مانند ورزش، کودک، گردشگری و غیره است.
در حقیقت موج شکل گیری شبکه های فارسی زبان پرمخاطب از آغاز فعالیت فارسی زبان شروع شد، تا قبل از آن، شبکه های فارسی زبان تنها به پخش فیلم های آرشیوی سینمای ایران بعد از انقلاب یا فیلم فارسی های کم مخاطب قبل از انقلاب پرداخته و بقیه زمان مخاطب را با مهملات سیاسی و یا پخش موسیقی و کلیپ پر می کردند و به همین دلیل غالب شبکه های ماهواره ای آن دوره با بحران مخاطب و ورشکستگی مواجه شدند.
در اواخر دهه هشتاد، شبکه فارسی وان به ابتکار رابرت مرداک غول رسانه ای یهودی انگلیسی تبار راه اندازی شد و با جمع آوری تیم حرفه ای دوبله فارسی برای اولین بار، پخش سریال های دو بله شده را برای ایرانیان به ارمغان آورد.
این سیاست، سیاست موفقی بود که پس از فارسی وان توسط شبکه هایی چون پی ام سی و جم تی وی دنبال شد.
فارسی وان به دلایل مختلف از جمله موج شدید تبلیغات جمهوری اسلامی علیه این شبکه، به دلیل وابستگی اش به مرداک و پخش سریال های آمریکای لاتین با محتوای تند ضد خانواده، پس از مدت زمان اندکی با ریزش مخاطب مواجه شد و شبکه پی ام سی که به پخش سریال های کره ای روی آورده بود با روی آوردن همزمان صدا وسیمای ایران به سریال های کره ای با برخاستن موج ضدیت ایرانیان با سریال های کره ای، مخاطبان خود را از دست داد.
در این زمان شبکه تلوزیونی جم تی وی با خط مشی پخش سریال های دوبله فارسی و انتخاب محوریت سریال های ترکی، جای خالی فارسی وان و دیگر شبکه های فارسی زبان خانوادگی را پر کرده و جامعه ریزش مخاطبان این شبکه ها را در سبد خود جمع می کند.
سریال های ترکی به دلایل مختلف از جمله نزدیکی فرهنگ دو کشور ایران و ترکیه در مقایسه آمریکای لاتین و کره و البته برخورداری از توان فنی و سینمای قوی در مقایسه با سینمای ایران، از جذابیت بالایی برای خانواده ایرانی برخوردار بوده است و شرایط پذیرش این شبکه را در خانواده های ایرانی فراهم کرده اند.
جم تی وی ابتکار عمل را به سرعت به دست گرفت و پس از راه اندازی شبکه جم کلاسیک مختص خانواده و سریال به سرعت دو شبکه ریور و روبیکس را با همین محتوا راه اندازی کرد و پس از آن شبکه جم جونیور را برای کودکان راه اندازی کرد.
گروه جم با راه اندازی 13 شبکه تخصصی، گویا کل جغرافیای فلات ایران را هدف گرفته است و دو شبکه جم دری برای مردم افغان و جم کرد برای مخاطبان کرد زبان ایرانی و خارج از ایران را  راه اندازی کرد.
جم تی وی با هوشمندی تمام به هیچ وجه مانند سایر شبکه های فارسی زبان، وارد حوزه سیاست نشد و سعی دارد تا چیزی که مخاطب نمی تواند از صدا وسیمای ایران دریافت کند در اختیار او بگذارد و از این طریق به تبلیغ زندگی اشرافی، خیانت، طلاق، مثلث عشقی، فرزند نامشروع ، تطهیر پدیده برهنگی و تشویق به قبح زدایی از روابط نامشروع بپردازد.، گروه رسانه ای جم بزرگترین مجموعه ماهواره ای فارسی زبان است که تاکنون دیده شده و دائم نیز در حال گسترش دامنه فعالیت خود به صورت ایجاد شبکه های تخصصی مانند ورزش، کودک، گردشگری و غیره است.
در حقیقت موج شکل گیری شبکه های فارسی زبان پرمخاطب از آغاز فعالیت فارسی زبان شروع شد، تا قبل از آن، شبکه های فارسی زبان تنها به پخش فیلم های آرشیوی سینمای ایران بعد از انقلاب یا فیلم فارسی های کم مخاطب قبل از انقلاب پرداخته و بقیه زمان مخاطب را با مهملات سیاسی و یا پخش موسیقی و کلیپ پر می کردند و به همین دلیل غالب شبکه های ماهواره ای آن دوره با بحران مخاطب و ورشکستگی مواجه شدند.
در اواخر دهه هشتاد، شبکه فارسی وان به ابتکار رابرت مرداک غول رسانه ای یهودی انگلیسی تبار راه اندازی شد و با جمع آوری تیم حرفه ای دوبله فارسی برای اولین بار، پخش سریال های دو بله شده را برای ایرانیان به ارمغان آورد.
این سیاست، سیاست موفقی بود که پس از فارسی وان توسط شبکه هایی چون پی ام سی و جم تی وی دنبال شد.
فارسی وان به دلایل مختلف از جمله موج شدید تبلیغات جمهوری اسلامی علیه این شبکه، به دلیل وابستگی اش به مرداک و پخش سریال های آمریکای لاتین با محتوای تند ضد خانواده، پس از مدت زمان اندکی با ریزش مخاطب مواجه شد و شبکه پی ام سی که به پخش سریال های کره ای روی آورده بود با روی آوردن همزمان صدا وسیمای ایران به سریال های کره ای با برخاستن موج ضدیت ایرانیان با سریال های کره ای، مخاطبان خود را از دست داد.
در این زمان شبکه تلوزیونی جم تی وی با خط مشی پخش سریال های دوبله فارسی و انتخاب محوریت سریال های ترکی، جای خالی فارسی وان و دیگر شبکه های فارسی زبان خانوادگی را پر کرده و جامعه ریزش مخاطبان این شبکه ها را در سبد خود جمع می کند.
سریال های ترکی به دلایل مختلف از جمله نزدیکی فرهنگ دو کشور ایران و ترکیه در مقایسه آمریکای لاتین و کره و البته برخورداری از توان فنی و سینمای قوی در مقایسه با سینمای ایران، از جذابیت بالایی برای خانواده ایرانی برخوردار بوده است و شرایط پذیرش این شبکه را در خانواده های ایرانی فراهم کرده اند.
جم تی وی ابتکار عمل را به سرعت به دست گرفت و پس از راه اندازی شبکه جم کلاسیک مختص خانواده و سریال به سرعت دو شبکه ریور و روبیکس را با همین محتوا راه اندازی کرد و پس از آن شبکه جم جونیور را برای کودکان راه اندازی کرد.
گروه جم با راه اندازی 13 شبکه تخصصی، گویا کل جغرافیای فلات ایران را هدف گرفته است و دو شبکه جم دری برای مردم افغان و جم کرد برای مخاطبان کرد زبان ایرانی و خارج از ایران را  راه اندازی کرد.
جم تی وی با هوشمندی تمام به هیچ وجه مانند سایر شبکه های فارسی زبان، وارد حوزه سیاست نشد و سعی دارد تا چیزی که مخاطب نمی تواند از صدا وسیمای ایران دریافت کند در اختیار او بگذارد و از این طریق به تبلیغ زندگی اشرافی، خیانت، طلاق، مثلث عشقی، فرزند نامشروع ، تطهیر پدیده برهنگی و تشویق به قبح زدایی از روابط نامشروع بپردازد.
راه اندازی شبکه های مختلف با محوریت ورزش، جهانگردی، فیلم، موسیقی، سریال، انیمیشن و برای مناطق مختلف از جمله افغانستان و کردستان نشان از این دارد که سرمایه گذاران و صاحبان شبکه جم به صورت کاملا برنامه ریزی شده هدف های بلندمدت تری را دنبال می کنند و به ویژه در بخش تبلیغات و همچنین سبک زندگی نیاز است که مطالعات دقیق تری درباره سیاست ها و تولیداتشان در داخل کشور انجام گیرد.
آنچه بارها و بارها از سوی کارشناسان و رسانه ها هشدار داده شده سبک زندگی ای است که توسط سریال های این شبکه ها ترویج می شود که از نوع پوشش تا روابط زن و مرد و ارکان خانواده را هدف قرار داده است. از سوی دیگر این آثار از بی کیفیت ترین تولیدات جهانی است که ساعات زیادی از وقت خانواده ها به ویژه بانوان را به خود اختصاص می دهد که این امر باعث تنزل سلیقه هنری افراد نیز می شود.  این در حالی است که بسیاری از تولیدات سینمایی، تئاترها و کنسرت های داخلی از کیفیت قابل قبول تری برخوردارند ولی به دلیل آشفتگی فضای فرهنگی کشور مخاطب کمتری به خود می بینند.
شبکه‌های اجتماعی با هدف ایجاد محیطی مجازی برای ارتباط افراد با یکدیگر ضمن از بین بردن ارتباط سالم محیطی در جامعه، محیطی امن برای گمراهان و کسانی که به دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند به وجود آورده و این مسئله زنگ خطری برای خانواده‌ها در جهت مراقبت و نظارت بیشتر از فرزندانشان است، کشورهای غربی با ایجاد تعداد زیادی از شبکه‌های ماهواره‌ای برای تخریب فضای معنوی و فرهنگی جامعه تلاش‌های بسیاری می‌کنند و با ساخت برنامه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان برای خانواده‌های ایرانی نقشه‌های شومی را تدارک دیده‌اند تا به این طریق بنیان پاک و سلیم خانواده ایرانی را مورد هجوم قرار دهند.
زنگ خطر مدت هاست به صدا درآمده ولی این بار خطر شکل متفاوتی به خود گرفته و شبکه های فارسی زبان با صرف هزینه های بیشتر به دنبال جذب هنرمندان داخلی هستند. گرچه فعلا نام افرادی که به گوش می رسد کم تعداد است ولی باید با آسیب شناسی درست به فکر آینده نیز بود. مسئولان فرهنگی باید در حوزه دستمزدها،  ممیزی، نمایش از تلویزیون و اکران در سینماها و توزیع در شبکه نمایش خانگی تمهیداتی بیندیشند تا اینگونه به نظر نرسد که کار هنری در خارج از مرزها حرفه ای تر و به صرفه تر از داخل کشور است، ایجاد محیطی سالم و با ارتباط‌های بصری و نزدیک میان اعضای خانواده توام با محبت و همدلی والدین در خانواده می‌تواند نقش بسیار موثری برای جلوگیری از ورود فرزندان به محیط‌های ناسالم مجازی و شبکه‌های اجتماعی منحرف داشته باشد.
 
Share/Save/Bookmark