خودروسازان با عدم عرضه، عامل گرانی مجدد خودرو هستند/ دولت اجازه واردات بدهد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 18533
 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه اگر دولت اجازه واردات خودرو بخصوص دست دوم را بدهد، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت، گفت: خودروسازان داخلی توانایی تامین نیاز بازار را ندارند و با انحصاری که دارند، با عرضه قطره‌چکانی به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند.

به گزارش سایت لادیز؛به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره آخرین تحولات بازار خودرو اظهار کرد: در هفته گذشته که قیمت ارز عقب‌نشینی کرد و از کانال ۲۸ وارد به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت، قیمت خودرو نیز حدود ۵ الی ۱۰ میلیون تومان نسبت به افزایش هفته پیش از آن عقب‌نشینی کرد.
 

افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو را بالا برد/ رکود در بازار خودرو حاکم است

وی با اشاره به تأثیر مستقیم نوسان قیمت ارز در بازار خودرو ادامه داد: انتظارات تورمی در مردم باعث شده به‌محض افزایش قیمت ارز دارندگان خودرو نیز با نگاه سرمایه‌ای به این کالا اقدام به افزایش قیمت پیشنهادی برای خودروی خود را کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: بازار خودرو از ماه گذشته تا کنون شاهد کمترین میزان معامله در سال جاری بوده تا جایی که خرید و فروش خودروهای ارزان قیمت هم کاهش چشمگیری داشت. در بازار خودروهای بالای ۶۰۰ میلیون تومان تعداد معاملات تقریباً در حد صفر بود و به‌ندرت فروشندگان موفق به فروش می‌شدند.

مؤتمنی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها تقریباً از ابتدای خردادماه آغاز شد، افزود:  زمانی که قیمت ارز حدود ۲۳ هزار تومان بود، خودروی سمند در حدود ۱۸۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد؛ نرخ دلار اول تیرماه به ۲۴ هزار تومان رسید و همین خودرو ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد. وقتیقیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان صعود کرد، برای سمند در حدود ۲۴۵ میلیون قیمت داده شد.

 

با واردات خودروهای دست‌دوم، خودرو کالای مصرفی می‌شود/ ثبات قیمت نیازمند کنترل نرخ تورم و ارز ثابت است

وی گفت: مستقیمی بین بازار ارز و قیمت خودرو وجود دارد. اگر بخواهیم بازاری باثبات را تجربه کنیم، نخست باید نرخ تورم و ارزش ریالی ارز ثابت شود؛ برای برگرداندن نگاه مصرفی به خودرو باید در بازاربین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنیم و اجازه دهیم قیمت در بازاری رقابتی مشخص شود.

این فعال بازار خودرو با اشاره به لزوم واردات خودروهای دست‌دوم در شرایط فعلی، بیان کرد: با واردات خودرو، رقابت شکل خواهد گرفت و در زمانی که کالا به‌اندازه نیاز در بازار موجود باشد می‌توان از مصرف‌کننده انتظار داشت که با نگاه مصرفی و بدون انتظار سود، قدرت انتخاب داشته باشد. در شرایط کنونی و با عدم تعادل عرضه و تقاضا نمی‌توان انتظار ثبات در بازار داشت.

 

راه دولت‌های گذشته را دوباره نرویم/ خودروسازان به دنبال گران کردن خودرو هستند

 
مؤتمنی با اشاره به اظهارات رپیس شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو، گفت: از دولت جدید خواهش می‌کنیم که اما و اگر را کنار بگذارند و تجارب سی‌ساله دولت‌های قبلی و ده سال اخیر شورای رقابت را دوباره تکرار نکنند.

وی اضافه کرد: اکنون وقت آن است که بپذیریم هر بازاری نیازی دارد که در صورت تأمین، عرضه و تقاضا خود را به تراز خواهد رساند و دوباره نشستن و با اتکا به بهانه عدم صرفه در تولید قیمت را بالا و پایین بردن نتیجه‌ای نخواهد داد. باید بدانیم هر تولیدکننده‌ای در جایگاه انحصاری به دنبال فروش به قیمت بالاتر است و می‌خواهد بیشترین سود را ببرد.

 

دولت اجازه واردات خودرو‌ را صادر کند/ خودروسازان با عرضه قطره‌چکانی عامل گرانی خودرو شدند

این فعال اقتصادی تصریح کرد: دولت اجازه دهد خودرو دست‌دوم وارد کشور شود و خریدار حق انتخاب داشته باشد؛ اطمینان می‌دهم بازار خودش را به تعادل می‌رساند و در آخر شاهد خواهیم بود بازهم خودروسازانی که به‌شرط افزایش عرضه، مجوز افزایش قیمت گرفته‌اند، ولی هنوز بعد از چند ماه کسی که قصد خرید یک خودرو پژو ساده را دارد، باید صدها تماس بگیرد تا شاید بتواند اقدام به خرید کند.

مؤتمنی تاکید کرد: این نشان می‌دهد که عرضه خودرو از سوی خودروسازان قطره چکانی است و خودرو مورد نیاز در بازار نیست که باعث ایجاد فاصله شدید بین قیمت کارخانه و بازار شده است؛ به‌عنوان‌مثال در سال ۹۶ پراید ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود و در بازار ۲۰۰ هزار تومان بیشتر یعنی ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: اینها همه به میزان عرضه و نرخ تورم بازمی‌گردد و از سال ۹۷ با کاهش تولید و افزایش قیمت ارز همه چیز تغییر کرد و نگاه به خودرو سرمایه‌ای و سود محور شد؛ عده‌ای برای خرید آن هجوم آوردند تا بیشترین سود را ببرند.

 

خودروسازان توانایی تامین نیاز بازار را ندارند/ با وجود انحصار، پیشرفتی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد

وی پیشنهاد داد: برای نفع مصرف‌کنندگان در کنار آزادسازی قیمت خودرو، واردات را نیز آزاد کنند تا مصرف‌کننده قیمت را تعیین کند و تصمیم بگیرد کدام خودرو چقدر برای خرید ارزش دارد و بازار قیمت را تعیین کند. همه اینها در حالی است که خودرو ۲۰۶ به هر قیمتی که گذاشته شده چه در کارخانه و چه در بازار بازهم تولیدکننده با وجود اینکه خریدار راضی به خرید بوده، هنوز نیاز را تأمین نکرده است؛ پس چه فرقی می‌کند قیمت چند باشد وقتی نیاز تأمین نمی‌شود؟

مؤتمنی گفت: همین ماجرا در پراید هم تکرار شد؛ با وجود اینکه خریداران در سال ۹۷ دوبرابر سال قبل یعنی بیش از ۴۰ میلیون تومان برای خرید پراید صف بستند، مگر خودروساز نیاز آنها تأمین کرد؟؛ اگر این نیاز تأمین می‌شد دوباره قیمت بالا نمی‌رفت و قیمت‌های امروز در این بازار مشاهده نمی‌شد. هشدار می‌دهم تا زمانی که از این انحصار پشتیبانی شود، پیشرفتی در صنعت خودرو اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: رقابت باید به بازار برگردد؛ حتی اگر با برنامه‌های وزیر صمت جدید چه دو میلیون خودرو (نیاز کنونی بازار) وارد و یا با افزایش تولید تامین شود، قیمت کاهش خواهد یافت، ولی با عدم وجود رقابت این مشکل دوباره تکرار خواهد شد و تقاضا برای سرمایه‌گذاری و انتظارات تورمی دوباره مشکل‌ساز می‌شود.

وی در پایان گفت: خودروسازان ما تا پیش از ۹۶ سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کردند، درحالی‌که در دو سال اخیر در فروش‌های فوق‌العاده و پیش‌فروش‌ها کمتر از ۶۰۰ هزار خودرو به بازار عرضه کرده‌اند و نیاز بازار تأمین نشد. اگر واردات را آزاد کنند خودروسازها نیز در فضای رقابتی، هم قیمت را کاهش خواهند داد و هم کیفیت را افزایش.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark