مخترع سیستم ترمز پارکینگ الکتریکی؛
عقب ماندگی ۴۰ ساله صنعت خودروسازی ایران از علم دنیا/سنگ‌اندازی به پای تولید داخلی
تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 9261
 
مخترع سیستم ترمز پارکینگ الکتریکی گفت: دولتی بودن دو خودروساز بزرگ که ۹۵درصد بازار را در دست دارند،حمایت های غیر منطقی دولت و وزارت صنایع از بخش های دولتی موجب شکست خوردن خودروسازان بخش خصوصی در برابر رقیبان قدر و بزرگ دولتی شد.
53
53
به گزارش پایگاه خبری لادیز؛ به نقل از خبرگزاری علم وفناوری از کهگیلویه و بویراحمد، دل پری داشت از اینکه ۱۴ سال از عمرش را صرف اختراعی کرده است که در ایران تحویلش نمی‌گیرند، از نوع حرف زدنش پیدا بود.
مجید باقری متولد ۱۳۶۴رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی جامدات مقطع کارشناسی است.
عنوان طرحش سیستم ترمز پارکینک الکتریکی که تایید شده از دانشگاه آزاد واحد نی ریز ،پارک علم وفناوری شیراز و گواهی ثبت اختراع را دریافت کرده است.
ترمز پارکینگ که در قسمت عقب و زیر بدنه خودرو نصب شده ،برای ساکن نگه داشتن خودرو در هنگام توقف توسط دکمه ای که در داشبورد خودرو تعبیه شده فعال و غیر فعال می شود،ضریب ایمنی بالا ریگلاژ خودکار رعایت اصول آرگنومیک و سازگاری با فضای خودرو استفاده آسان برای معلولین،جانبازان و افراد کم توان قفل کودک بمنظور ایمنی بیشتر در سرعت بالای ۳۰کیلومتر بر ساعت ترمز پارکینگ عمل نمی کند.
وی ادامه داد:با حذف ترمز دستی فضای بیشتری در داخل خودرو ایجاد می شود. قفل وخلاص کردن سریع موارد،این سیستم قابل نصب بر روی تمامی خودروهای ایرانی،خارجی و نظامی کاربرد  دارد.
این مخترع به زمان فعالیت هایش اشاره کرد و افزود:از همان زمان کودکی و نوجوانی خلاق بودم و کاردستی،طرح ها و کارهای خلاقانه انجام می دادم.
وی اولین ایده‌اش را در سال ۸۲ برای پسر عمه جانبازش که به سختی رانندگی می کرد طراحی می کند و در این زمینه بیان داشت:ایده حذف ترمز دستی و جایگزین کردن مکانیزمی جدید که توسط یک دکمه در داشبورد برای راحتی و امنیت بیشتر نصب می شود که همه افراد بتوانند از آن به آسانی استفاده کنند.
باقری بیان داشت: پس از ۷سال مطالعه و تحقیق ،طراحی چندین مکانیزم مختلف بالاخره بهترین طرح را انتخاب و تکمیل کردم و در سال۸۹موفق به ثبت طرح خود با نام ترمز پارکینگ الکتریکی خودرو در اداره ثبت مالکیت های صنعتی شدم.
وی ابراز کرد:بعد از یکسال جستجو و رفت و آمد به پارک علم وفناوری،سازمان ها ،شرکت های دولتی و خصوصی شیراز برای حمایت و سرمایه گذاری جهت تجاری سازی بی نتیجه ماند که بعد از شیراز با بسیج علمی و پژوهشی یاسوج آشنا شدم و بعد از چندین جلسه و کارشناسی،طرح مورد تایید قرار گرفت و مبلغ اندکی جهت ساخت نمونه اولیه به من پرداخت کردند.
این مخترع گفت:در کارگاهی که سازمان در اختیار من قرار داد پس از یک ماه تلاش شبانه روزی  نمونه اولیه طرح را ساختم و جهت تست بر روی خودرو نصب کردم و تست با موفقیت انجام شد،بعد از آن به تهران رفتم و باتمامی خودرو سازها ،قطعه سازها ،شرکت ها ،سازمان های دولتی و خصوصی مکاتبه کردم ،جلسه حضوری گرفتم ، تست عملی گرفتند ودر نهایت یا گفتند توان سرمایه گذاری نداریم و یامسخره کردند و گفتند هیچی جای ترمز دستی معمولی را نمی گیرد.
وی به مشکلاتش اشاره و بیان داشت:یکسال به سختی،با بی پولی، نیش و کنایه، نداشتن جای خواب،ناامید و دلسرد نشدم ،در نهایت یکی از شرکت های خصوصی که طراحی وتولید سیستم های ترمز را برای ایران خودرو تولید می کرد با من تماس گرفت که اعلام همکاری برای تجاری سازی طرح را کردند و پس از چندین جلسه حضوری و تست خودرو با حضور مدیر عامل شرکت طرح مورد تایید قرار گرفت .
باقری بیان کرد: درجلسه ای که با مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت داشتم مقرر شد که طرح در واحد طراحی و توسعه مطابق با تکنولوژی و استانداردهای روز خودروسازی طراحی و به تولید انبوه برسانم.همچنین توافق شد که با طراحی و ساخت نمونه نهایی قابل تولید انبوه و در اختیار گذاشتن دانش فنی طرح با شرکت ،شرکت یا به صورت نقدی یا مشارکتی درصدی از سود محصول را به من پرداخت کند.
وی با بیان این که قرار شد در واحد طراحی و توسعه به عنوان مدیر پروژه ترمز پارکینگ الکتریکی مشغول بکار شوم گفت:۳سال بعد از تلاش های فراوان جهت طراحی جدید ،ساخت قطعات و جلسات متعدد با مدیران و متخصصان ایران خودرو برای قانع کردن و قبولاندن طرح به آن ها که از هر نظر مطابق استاندارد و ضریب ایمنی بالایی دارد،خودروهای پیشنهادی ایران خودرو پژو پارس و دنا بودکه طرح می بایست طبق پلت فرم و استاندارد خودروهای ذکر شده عرضه شود.
این مخترع عنوان کرد: ساخت نمونه نهایی طرح جهت تولید انبوه در تابستان۹۴ به اتمام رسید و تست نمونه نهایی با حضور مدیران شرکت با موفقیت انجام شد.دو هفته بعداز تست نمونه نهایی بدون هیچ دلیلی از شرکت اخراج شدم.
وی ابراز کرد: الان یکسال است که بیکارم بدلیل ساده لوحی ،نداشتن تجربه و اعتماد بیش از حد به شرکت ۲سال از توافق کلامی من و شرکت می گذرد و هیچ قرارداد مکتوبی با شرکت ندارم که بتوانم حقم را بگیرم و دستم به هیچ جایی بند نیست.
باقری تصریح کرد: هر بار با شرکت تماس میگیرم می گویند میخواهند با یک دهم قیمتی که در سال ۹۰توافق کردیم من را راضی کنند در صورتی که من چندین برابر این قیمت از جیب خودم هزینه طرح کردم من۱۴سال از بهترین روزهای عمرم را،عشق و علاق ،تفریحم راصرف به ثمر رساندن این طرح کردم مدتی است افسردگی روحی شدید گرفتم و هیچ علاقه ای ،انگیزه ای برای طراحی ،کار و زندگی کردن ندارم.
خودورسازی ایران ۴۰ سال از صنعت خودروسازی دنیا عقب است
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بین صنعت خودروسازی ایران با دنیا چقدر فاصله است گفت: ۵۰ سال پیش خودروسازی ایران ۴ سال از خودروسازی ژاپن جلوتر بود،ولی الان حداقل ۴۰سال عقب هستیم.
باقری یادآورشد:شرکت های خودروسازی دنبال سود بیشتر و سرمایه گذاری کمتر هستند تا جایی اکثر که خودروسازها و حتی قطعه سازان داخلی خط تولید خود را متوقف و تعدیل نیرو کرده به قطعات چینی روی آورده اند که از کیفیت بسیار پایئنی برخوردارند.
این مخترع افزود:شرکت ها عملاً از شرکت تولیدی به شرکت بازرگانی تبدیل شدند که این امر هم باعث بیکاری در جامعه و خروج سرمایه از کشور می شود،سود دهی بالا، قطعه سازها را به سمت تجارت و خرید و فروش سوق داده و از تولید روی گردان می کند.
95 درصد بازار در دست دو شرکت خودروساز
وی ابراز داشت:دولتی بودن دو خودروساز بزرگ که ۹۵درصد بازار را در دست دارند،حمایت های غیر منطقی دولت و وزارت صنایع از بخش های دولتی موجب شکست خوردن خودروسازان بخش خصوصی در برابر رقیبان قدر و بزرگ دولتی شد.
باقری خاطر نشان کرد:خودروسازها تا زمانی که احساس خطر نکنند یا فشاری از طرف سازمانی به آن ها اعمال نشود دنبال پیشرفت و تغییرات نیستند مثلاً تا وقتی که بحث تصادفات و ایمنی پیش نیامد ترمز ABSرا نصب نکردند یا بحث آلودگی کلان شهرها پیش آمد و راهنمایی و رانندگی خودروهای تولید شدهرا شماره گذاری نکردندخودروسازها مجبور به استاندارد سازی خودروها شدند.
وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم پایین است و نمیتوانند خودروهای با کیفیت ترخارجی بخرند،افزود:افزایش نرخ تعرفه گمرکی خودروهای خارجی به منظورحمایت از خودروسازهای داخلی باعث می شود که رقابتی در بازار فروش نباشد و خودروسازان خودروهای بی کیفیت و بدون امکانات رفاهی خود را به هر قیمتی با هر شرایطی که دوست دارند به مردم بفروشند.
این مخترع وجود رقابت را باعث کیفیت دانست و اظهار کرد:زمانی کیفیت را در خودروهای داخلی احساس می کنیم که تعرفه گمرکی واردات به کمترین حد خود برسد،شاید این امر باعث نگرانی خودروسازهاشود،آن وقت است که دیگر محصولات داخلی باید مستقیم و شانه به شانه با خودروهای خارجی رقابت کنند،چرا بعد از گذشت ۵۰سال از تولید پیکان هنوز ما شاهد تولید وانت پیکان در ایران هستیم؟
باقری به اختراعاتش اشاره و عنوان کرد:یک اختراع با نام ترمز پارکینگ الکتریکی خودرو ثبت دو طرح صنعتی در زمینه لوازم خانگی و ۷۷طرح صنعتی در حال ثبت دارم.
وی در ادامه با بیان این که تولید ترمز پارک الکتریکی و خودکفا کردن در داخل،جلوگیری از خروج ارز از کشور و اشتغال زایی حداقل ۲۰۰۰نفر به صورت مستقم و غیر مستقیم می شود تصریح کرد:اثبات می کنیم که ما توانسته ایم ،توانستیم بدون تکیه به غرب بر روی پاهای خودمان بایستیم.
این مخترع ادامه داد:ما نباید منتظر بمانیم که دیگران طراحی و نوآوری کنند و بسازنند بعد ما از آنها بخریم بدون تکنولوژی تولید،در جلساتی متعددی که با مدیران و کارشناسان ایران خودرو داشتم مدام از من می پرسیدند مرجع شما کیست؟
سنگ اندازی به پای تولید داخلی
وی اظهار کرد:مرجع شما باید یکی از شرکت های خودروساز خارجی باشد،مگر مرجع خودروسازهای خارجی چه کسانی بوده!تکنولوژی را از کجا آورده اند! چرا اینقد سنگ اندازی ؟تا کی باید به غرب متکی باشیم ! کی باید خودمان را باور داشته باشیم که ما می توانیم.
وی به نبود پارک علم و فناوری در استان اشاره کرد و گفت:در جلسه ای که در زمستان ۲سال پیش مدیران و مسئولان استان به پارک علم و فناوری پردیس تهران داشتند حضور داشتم و مشخص شد که کهگیلویه و بویراحمد آخرین استانی که پارک علم و فناوری ندارد .
وی ادامه داد:با احداث پارک علم و فناوری در استان موافقم ولی در صورتی که همه ی مسئوالان سازمانها و نهادهای دولتی به همکاری و هماهنگی کامل بتوانند بهترین طرح ها را حمایت کنند.
باقری عنوان کرد:تولید طرح به تنهایی کافی نیست باید بتواند سال های طولانی بصورت مداوم و مستمر تولید داشته باشد و مقطعی نباشد که این امر مستلزم حمایت مسئولان دولتی از مخترعان ،شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان است.
وی در اکثر جشنواره هایی که تاکنون برگذار شده شرکت کرده است و در این زمینه بیان داشت:مخترعان چندین مشکل اساسی دارند،یکی توان مالی پایین،نداشتن دانش کافی برای ساخت نمونه اولیه طرح و عدم وجود ابزارآلات و ماشین آلات نمی توانند طرح جذاب و زیبایی را ارائه دهند.
این مخترع ادامه داد:بعضی از طرح ها که هزینه های قالب سازی و راه اندازی بالایی دارند و بازار فروش آن نیاز به تبلیغ دارد،کمتر سرمایه گذاری چنین ریسکی را می پذیرد.
باقری در زمان برگزاری نمایشگاه به ندرت و در حدود ۲درصد از مخترعان موفق به فروش اختراعات خود یا جذب سرمایه گذار  شده اند.
وی یکی از ضعف های اساسی کشور را عدم همکاری بین صنعت و دانشگاه دانست و بیان کرد که متاسفانه در سال های اخیر ارتباطی وجود نداشته است.
این مخترع با اشاره به حمایت نکردن از طرح ها و عدم توجه به نخبگان را یکی از مشکلات مهم در کشور بیان و تصریح کرد:زمان شرکت در نمایشگاه ها طراحی غرفه،چیدمان،حمایت و دفاع از طرح ها در نمایشگاه بسیار ضعیف است که باید از قبل طراحی و برنامه ریزی و با جدیت بیشتری دفاع شود.
باقری با تأکید بر جذب سرمایه گذاران استانی،کشوری و حتی خارجی  گفت :می توان با آن ها رایزنی و مذاکره کرد که از طرح های و مخترعان حمایت کنند.
وی خاطر نشان کرد:استراتژی بعضی از شرکت ها این است که تیراژ تولید بالا و سود پایین بعضی دیگر می گویند تیراژ پایین و سود بالا،کسی یا سازمانی که با روش تیراژ پایین و سود بالا پیش می رود موفق تر ،دردسر کمتر و زودتر به نتیجه می رسد.
این مخترع با بیان این که بسیج علمی و پژوهشی می تواند از میان طرح ها چندین طرح خوب و کارامد را که جامعه و صنعت به آن نیاز دارد،انتخاب و در تجاری سازی و بثمر رساندن آن تلاش کند تأکید کرد:این نوع حمایت کردن بهتر از چند صد طرح است که فقط در حد یک ایده مانده و خاک می خورند و در نهایت هیچ کدام به نتیجه نمی رسد.
باقری در پایان با درخواست از بسیج علمی و پژوهشی ابراز کرد:تا جایی که می توانند جهت به نتیجه رساندن طرحم و گرفتن حق و حقوقم مرا حمایت کنند یا با مذاکره با بانک ها جهت اخذ وام قرض الحسنه جهت تجاری سازی طرح کمک کنند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark