بررسی موشکفانه بودجه ۱۴۰۱؛
رشد ۱۹.۲ درصدی اعتبارات عمرانی پهناورترین استان کشور در بودجه ۱۴۰۱/تخصیص اعتبارات سیستان و بلوچستان بر اساس ارتقای شاخص های استان باشد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 19153
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان از رشد ۱۹.۲ درصدی اعتبارات عمرانی پهناورترین استان کشور در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: شاخص های سیستان و بلوچستان و مقایسه سرانه های این استان در بخش های مختلف با میانگین کشوری، خود گویای وضعیت آن است، بنابراین متناسب با ارتقای شاخص ها باید به ما اعتبار بدهند تا استان از این وضعیت خارج شود.
به گزارش لادیز؛ به نقل عصرهامون ؛ به صورت زنده از طریق روبیکا پخش شد، در خصوص بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: توجه ویژه به رشد اقتصادی و ارتقای بهره وری، پرداختن به عدالت محوری و توجه به ثبات اقتصادی سه ویژگی مهمی است که بودجه ۱۴۰۱ را نسبت به لوایح سال های گذشته متمایز کرده است.
 
وی با اشاره به سهم سیستان و بلوچستان از بودجه ۱۴۰۱ افزود: از اعتبارات جدول ۱۰ ج که مربوط به ۳۱ استان است،  سهم این استان ۱۴۰۱، ۵ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان بوده، در این ردیف بودجه ای، سیستان و بلوچستان بعد از خوزستان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

رشد ۱۹.۲ درصدی اعتبارات عمرانی 

این مقام مسئول اضافه کرد: بر خلاف گفته های مطرح شده، میزان اعتبارات عمرانی سیستان و بلوچستان نسبت به سال قبل ۱۹.۲ رشد کرده است، چرا که میزان آن در لایحه سال گذشته ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود. 

این مقام مسئول با بیان این که این اعتبار از ردیف های مختلف تشکیل شده است، گفت: ۲ هزار و ۵ میلیارد تومان آن از منابع اعتبارات تملک یا عمرانی استانی که رتبه اول کشور را در این بخش داریم، ۶۸۹ میلیارد تومان این اعتبارات نیز از ردیف دو درصد نفت و گاز است.

سیستان و بلوچستان در جایگاه دوم اختصاص بودجه 

وی تصریح کرد: خوزستان به دلیل این که استان نفت خیزی است، علاوه بر دو سوم از ردیف یک سوم نفت و گاز نیز سهم می برد، این مهم سبب شده است که ردیف بودجه ای این استان از سیستان و بلوچستان مقداری بالاتر باشد. بر این اساس از اعتبارات سه درصد نفت و گاز خوزستان در رتبه اول، بوشهر رتبه دوم و سیستان و بلوچستان در جایگاه سوم قرار دارد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: سیستان و بلوچستان در تمام این ردیف ها بدون احتساب یک سوم نفت و گاز رتبه اول ۳۱ استان کشور را به خود اختصاص داده، اما با احتساب این ردیف در جایگاه دوم قرار دارد و نسبت به سال ۱۴۰۰ اعتبارات عمرانی ۱۹.۲ درصد رشد پیدا کرده است.
 

اضافه شدن ردیف طرح های هادی روستایی و ضرورت افزایش سهم استان
 
عرب اول با بیان این که تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی از دیگر ردیف هایی است که امسال به لایحه بودجه اضافه شده، اظهار کرد: این ردیف با توجه به تعداد بالای روستاها برای سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد، از این ردیف نیز برای استان ۹۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است و در این بخش نیز در کشور جایگاه اول را به خود اختصاص دادیم، اما روی این عدد بحث داریم، چرا که به لحاظ شاخص طرح های هادی جزو استان های پایین هستیم و باید سهم استان بیشتر شود.
 
وی از ردیف متوازن به عنوان یکی دیگر از بخش های جدول ۱۰ الف نام برد و افزود: از این محل سهم سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان است، ۳۰۴ میلیارد تومان نیز مربوط به پروژه های ملی بوده که به استان واگذار شده است.

۲۴۳۵ میلیارد تومان؛ سهم طرح های ملی استان!

وی افزود: علاوه بر اعتبارات جدول ۱۰ الف بر اساس پیوست شماره یک قانون بودجه که مربوط به طرح های ملی بوده، سهم سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان است که به صورت مشخص به این استان اختصاص دارد. از جمله طرح های ملی استان که ۵۱ مورد است، می توان به کریدورها، آبرسانی به شهرهای سیستان، سد ماشکید علیا و ورزشگاه ۴ هزار و ۵۰۰ نفری زاهدان و ... اشاره کرد. 

به گفته عرب اول، علاوه بر این رقم ها استان در ردیف طرح های گلوبال نیز سهم دارد که در طول سال بین استان ها تقسیم می شود. 
 
وی گفت: علاوه بر این دو بخش اعتباری، از محل ردیف های متفرقه نیز، حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان است که از این محل نیز اعتبارات دیگری به صورت گلوبال بین استان ها تقسیم و در طول سال ابلاغ می شود.

اختصاص ۹۲۷۶ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی بودجه به استان
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در مجموع بدون پروژه های گلوبالی که در طول سال توزیع می شود، تاکنون ۹ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان اعتبار در بخش عمرانی برای سیستان و بلوچستان در لایحه ۱۴۰۱ پیش بینی شده، این موارد در لایحه بودجه به نام سیستان و بلوچستان مشخص است.

وی افزود: اگر اعتبار پروژه های گلوبالی اضافه شود، میزان بودجه این خطه در بخش عمرانی به بالای ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که برای ارتقای شاخص های استانی لازم است.

به این اعداد و ارقام دلخوش نیستیم

عرب اول اذعان کرد: البته به این اعداد و ارقام دلخوش و قائل نیستم و معتقد هستیم که کار و فعالیت از طریق دستگاه های اجرایی در استان به نحو احسن انجام شود و مطالبه گری دستگاه ها برای استفاده از اعتبارات گلوبال و سر جمع از وزارتخانه باید به گونه ای باشد که بتوانند حق استان را به معنای واقعی بگیرند.

 وی تصریح کرد: شاخص های سیستان و بلوچستان و مقایسه سرانه های این استان در بخش های مختلف با میانگین کشوری، خود گویای وضعیت آن است، بنابراین متناسب با ارتقای شاخص ها باید به ما اعتبار بدهند تا استان از این وضعیت خارج شود.
 

انتشار تصاویر کذب از بودجه در فضای مجازی 

عرب اول درباره اینفوگرافی منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر این که سهم جمعیت هر استان بر اساس سرانه بودجه ای در لایحه ۱۴۰۱ چقدر است؟ گفت: متاسفانه در فضای مجازی شاهد انتشار اخبار نا صحیح هستیم، این تصویر ارتباطی به سهم هر نفر از بودجه ندارد. در این اینفو اعتبارات هزینه ای هر استان در بودجه ۱۴۰۱ تقسیم بر جمعیت آن استان شده و از رقم به دست آمده به عنوان سهم هر نفر از سرانه بودجه استانی یاد شده است.

وی ادامه داد: در حالی که این اعتبار هیچ ارتباطی به سرانه هر نفر از بودجه ندارد، بلکه مربوط به حقوق کارکنان دولتی است که در هر استان مشغول به فعالیت هستند، نه جمعیت هر استان که بخواهیم آن را بین کل جمعیت تقسیم کنیم و از عدد به دست آمده به عنوان سرانه هر نفر از بودجه یاد کنیم.

عرب اول گفت: ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از سوی دستگاه های ملی استان حقوق پرداخت می شود که اگر بخواهیم چنین شاخصی داشته باشیم که آن را به هیچ عنوان قبول ندارم، این اعتبار را باید به اعتبارات هزینه ای اضافه و بعد عدد را تقسیم به جمعیت کنیم که سرانه به بالای ۴ میلیون خواهد رسید، اما این اساسا درست نیست و چنین شاخص گیری مفهومی ندارد.

 ضرورت افزایش اعتبارات هزینه ای سیستان و بلوچستان برای ماندگاری نیروها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان افزود: در بخش اعتبارات هزینه ای (حقوق و دستمزد) که در این اینفوگرافی مورد استفاده قرار گرفته، ۲۶ هزار و ۵۸۱ میلیارد برای ۳۱ استان پیش بینی شده که از این مبلغ ۹۲۱ میلیارد تومان سهم سیستان و بلوچستان است، در حالی که کل اعتبارات هزینه ای استان ها در سال ۱۴۰۰، ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده، بر این اساس متوسط کشوری آن ۲۰.۸ درصد و اعتبارات هزینه ای سیستان و بلوچستان نیز ۲۴.۶ درصد افزایش یافته است.

وی اذعان کرد: خیلی قائل به این اعتبار نیستیم و با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان و برای ایجاد انگیزه به منظور ماندگاری نیروها باید این اعتبارات بیشتر شود تا افرادی که در این استان فعالیت دارند، وقتی خودشان را با همتای خود در دیگر استان ها مقایسه می کنند، از نظر شرایط حقوق و دستمزد وضعیت بهتری داشته باشند. 

عرب اول افزود: ممکن است شاخص های سیستان و بلوچستان نسبت به متوسط کشوری، در برخی بخش ها متفاوت و پایین تر باشد، بنابراین باید به گونه ای پرداخت را انجام دهیم و جاذبه ایجاد کنیم که هم سبب جذب نیروهای سایر استان ها و هم ماندگاری نیروهای بومی شود. 

تامین بخش عمده ای از اعتبارات از محل منابع سفر رئیس جمهور

وی اظهار کرد: اعدادی که مطرح شد فقط در دل جدول ۱۰ ج است و رشد آن فراتر از ۱۹.۲ درصد بوده، این بخش اندکی از اعتبارات سیستان و بلوچستان است، این رشد اعتباری شاید پوشش دو سه کیلومتر راه را هم ندهد، اما وقتی سایر منابع اهرم و به کمک جدول ۱۰ بیاید می بینیم که رشد اعتبارات بیشتر می شود و به بالای ۴۲ درصد می رسد.

این مقام مسئول گفت: بخش عمده ای از اعتبارات به خصوص در بخش زیرساخت ها از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور تامین اعتبار شده که به این رقم اضافه می شود. 

عدم تحقق اعتبارات از بودجه ۱۴۰۰ طبق پیش بینی ها

وی در خصوص میزان تحقق بودجه بیان کرد: سال ۱۴۰۰ جزو لوایحی بود که دو سقفه بسته شد که ۹۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۶ ماهه اول و بقیه برای ۶ ماهه دوم بود، قرار شد در صورت تحقق درآمدها سقف دوم هم اضافه شود، ولی در عمل اتفاق نیفتاد و از فروردین پرداخت هزینه های مربوط به سقف دوم شروع شد، با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم های ظالمانه ای که اتفاق افتاد میزان تحقق درآمدها و آنچه که پیش بینی کرده بودیم تا این لحظه اتفاق نیفتاده است. 

وی تصریح کرد: از مجموع اعتباراتی که تاکنون به سیستان و بلوچستان ابلاغ شده حدود ۴۳ درصد تخصیص داشتیم، امیدواریم در سه ماه پایانی توجه ویژه ای شود که صورت گرفت، به تازگی ابلاغیه بسیار خوبی به دست بنده رسید عمده آن در حوزه زیرساخت ها بود، بالای ۸۰ درصد اعتباراتی که مربوط به زیرساخت ها بود در این ابلاغیه تخصیص برای استان پیش بینی شده است. 

تخصیص اعتبارات بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد

عرب اول اذعان کرد: همه این اعداد مصوب است، این که چقدر تخصیص پیدا کند، مشخص نیست، بستگی به این دارد که شرایط اقتصادی کشور به چه سمت و سویی پیش برود و چقدر واقع بینانه اعداد را دیده باشیم، اما با اطمینان عرض می کنم اعدادی که برای ۱۴۰۱ در لایحه دیده شده بسیار واقعی و قابل تحقق است. 

وی تصریح کرد: در سال های قبل انرژی روی اعتبارات هزینه ای بود، اما گفتیم اگر قرار است تحقق درآمد داشته باشیم، اولویت استفاده از پول روی زیرساخت ها، زیربناها و پروژه های عمرانی برود، بنابراین خیلی امیدوار هستم که میزان تحقق درآمدهایی که پیش بینی کردیم، مناسب باشد و بتوانیم ۸۰ درصد تحقق درآمد داشته باشیم تا پروژه ها خیلی با تاخیر مواجه نشود. 

عرب اول در خصوص تاثیر جمعیت در تقسیم بودجه نیز گفت: جمعیت یکی از ۴۰ پارامتری است که می توان در بخش عمومی از آن استفاده کرد، اما این که مبنای توزیع اعتبار جمعیت یا مساحت استان باشد، درست نیست. 

تخصیص ۵۰ درصد اعبتارات ابلاغی در حوزه محرومیت زدایی

وی با اشاره به بودجه مناطق محروم اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۰ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان اعتبار محرومیت زدایی داشتیم که در ۵ حوزه آموزش، بهداشت، راه، آب و آبخیزداری توزیع شد، به دلیل این که منابع آن از طریق تبصره ۱۴ یعنی هدفمندی یارانه ها پرداخت شده و نقد هم بوده تاکنون ۵۰ درصد اعتبارات ابلاغی تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: سه بخش این اعتبار را به صورت ملی وزارتخانه های مربوطه با سازمان برنامه و بودجه مبادله موافقت نامه کردند، دو بخش را به استان دادند (بهداشت و راه) که ۵۰ درصد اعتبار مصوب تخصیص پیدا کرده است، آن هم به صورت نقد نه اسناد خزانه که تحقق آن مربوط به سال ۱۴۰۳ شود، با اطمینان می گویم که طی  سه ماه پایانی سال میزان تحقق از این محل بیشتر می شود.

پایه بودجه ریزی جمعیت نیست 

وی تاکید کرد: پایه بودجه ریزی جمعیت نیست، دو شاخص داریم، یکسری بخشی (بر اساس بخش های مختلف شامل آموزش، ورزش، بهداشت و ...) و یکسری عمومی شامل مساحت (۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و جمعیت (۳ میلیون و ۱۱۱ نفر) و تراکم جمعیت در کیلومتر که در کشور ۵۱ و در استان ۱۷ نفر است.

عرب اول اضافه کرد: آنچه که در توزیع اعتبار تاثیرگذار است شاخص های بخشی است که فاصله را با میانگین کشور نشان می دهد و برای ارتقای آن باید منابع بیشتری تزریق شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark