بررسی خبرنگار راه دانا، از قیمتهای جدید دو خودروساز نشان از این دارد که با وجود اینکه شورای رقابت میانگین افزایش قیمت را بین ۸ تا ۹ درصد تصویب و اعلام کرده است، ولی اکثر قریب به اتفاق خودروهای تولید افزایشی بیش از ۹ درصد داشتند که با مصوبه شورا رقابت در تناقض است.
براین اساس، قیمت محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری بدین صورت خواهد بود که در دسته محصولات گروه پژو پژو ۴۰۵، اس ال ایکس برابر ۱۰۸ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان، پژو ۴۰۵ دوگانهسوز ۱۲۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برابر ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۱۳۱ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان، پژو پاری بنزینی ۱۴۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان، پژو پارس دوگانهسوز ۱۴۵ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان، پژو پارس LX معادل ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان و پژو پارس اتوماتیک ۱۸۸ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین قیمت شدهاند.
همچنین در خانواده ۲۰۷ها، پژو ۲۰۷ دستی به ۱۷۵ میلیون و ۵۶۷ هزار تومان، پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی به ۱۸۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان و پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای به ۲۱۶ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان رسیدهاند. در دسته محصولات خانواده سمندها نیز، سمند EF۷ پایه گازسوز ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان، سمند EF۷ بنزینی ۱۳۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان، سمند LX معادل ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان و سورن پلاس ۲۰۴ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان قیمت دارند.
در محصولات خانواده دنا هم، دنا کروز کنترل ۱۷۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و۴۰۰ تومان، دناپلاس ۱۹۱ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان، دناپلاس توربوشارژر دندهای ۲۸۵ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان و مدل اتوماتیک آن ۳۹۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۳۰۰ تومان هستند. و در نهایت در محصولات گروه رانا، راناپلاس ۱۸۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان و راناپلاس با موتور TU۵ معادل ۱۹۳ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۰۰ تعیین قیمت شدهاند.
شرکت سایپا نیز با ابلاغ مصوبه شورای رقابت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت جدید ۷ محصول خود را اعلام را اعلام کرد که براساس آن ساینا دنده ای از ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان رسیده است علاوه بر این شاهین هم از ۲۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۹۱ میلیون و۸۷۱ تومان قیمت گذاری شد.
قیمت جدید خودروهای شرکت سایپا
افزایش ۵ برابری قیمت خودرو در دولت روحانی
به گزارش خبرنگار اقتصاد راه دانا، سال ۹۲ و با آغاز به کار دولت تدبیر و امید اولین موج افزایش شدید قیمت خودرو روی بازار سایه انداخته بود. طی ۱۲ماهه منتهی به اسفندماه سال ۹۲ تیراژ تولید انواع خودرو در کشور که در سال ۹۱ بیش از یک میلیون خودرو بود به ۷۳۷هزار و ۶۰ دستگاه کاهش یافت.
با نگاهی به قیمتهای کارخانهای سال به نکات جالب می رسیم. مثلا پراید در گران ترین مدلش در آن سال به ۱۷.۵میلیون تومان هم نمیرسید. گرانترین خودرو بازار در سال ۹۲ مازراتی کواتروپورته بود که قیمتی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشت.
خوردروی سمند SE در سال ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت حسن روحانی ۲۰ میلیون ۸۵۰ هزار تومان بود؛ همین خودرو با پایه گاز سوز و موتورEF7 حدود ۲۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان به صورت تحویل فوری بود که امروز در انتهای این دولت اگر خوش شانس باشید و بعد از ۱۸ دوره شرکت در قرعه کشی برنده یک دستگاه از این خودرو شوید و تمام هزینه آن را یکجا واریز کنید با قیمت ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان شاید سه ماه بعد خودرو را به شما تحویل دهند؛ یعنی قیمت این خودرو بیش از ۵۲۰ درصد در این ۸ سال رشد داشته است.
در بین محصولات سایپا هم همین روند حاکم است و خودرو تیبا که در آن سال به عنوان یک خودرو جدید به مشتریان تحویل میشد با افزایش قیمت جدید خود حداکثر ۱۹ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان به صورت تحویل فوری به مشتریان عرضه میشد اما هماکنون با همان شرایط قرعه کشی و شانس اگر موفق به دریافت سه ماهه این خودرو شوید باید مدل ساده و عادی آن را ۱۰۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان به صورت نقدی خریداری کنید که قیمت کارخانهای این خودرو هم بیش ۵۲۰ درصد در دولت روحانی افزایش را تجربه کرده است.
انتهای پیام/ ط