روحانی مچکریم؛ خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان در کشور نداریم/ ۵۲۰ درصد افزایش قیمت، هدیه تدبیر و امید به مردم
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 17811
 
خودروسازان جاده مخصوص درحالی قیمت محصولات خود را بیشتر از مصوبه شورای شورای رقابت افزایش دادند که با قیمت‌های جدید کارخانه‌ای دیگر هیچ خودرویی در کشور زیر ۱۰۰ میلیون تومان نیست و از سوی دیگر قیمت‌ها نسبت به سال ۹۲ (ابتدای دولت روحانی) بیش از ۵۲۰ درصد رشد داشتند.
به گزارش لادیز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایران خودرو و سایپا دیروز و پس از گذشته ۱۹ روز از مصوبه شورای رقابت مبنی بر افزایش ۸.۹ درصدی قیمت محصولات این دو شرکت، به این مصوبه تن دادند و قیمت خودروهای تولید جاده مخصوص افزایش یافت.
خودروسازان که از این میزان افزایش و مصوبه شورای رقابت ناراضی بودند و به دنبال آزاد سازی قیمت خودرو هستند؛ در همین راستا و پس از کشمکش با شورای رقابت، اقدام به نامه نگاری با کمیسیون صنایع و معادن مجلس و سایر نهادهای اجرایی برای آزادسازی قیمت خودرو کردند.
 
ایران خودرو و سایپا، لیست قیمت جدید خودروهای خود را اعلام کردند؛ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان با وجود این افزایش هنوز خودروسازان از قیمت‌ها راضی نیستند و همزمان به دنبال آزادسازی قیمت هستند و به این بهانه همچنان خودرو را به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می‌کنند.

بررسی خبرنگار راه دانا، از قیمت‌های جدید دو خودروساز نشان از این دارد که با وجود اینکه شورای رقابت میانگین افزایش قیمت را بین ۸ تا ۹ درصد تصویب و اعلام کرده است، ولی اکثر قریب به اتفاق خودروهای تولید افزایشی بیش از ۹ درصد داشتند که با مصوبه شورا رقابت در تناقض است.

براین اساس، قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری بدین صورت خواهد بود که در دسته محصولات گروه پژو پژو ۴۰۵، اس ال ایکس برابر ۱۰۸ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۱۲۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ برابر ۱۲۷ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۱۳۱ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۱۰۰ تومان، پژو پاری بنزینی ۱۴۰ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز ۱۴۵ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان، پژو پارس LX معادل ۱۴۵ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان و پژو پارس اتوماتیک ۱۸۸ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین قیمت شده‌اند.

همچنین در خانواده ۲۰۷‌ها، پژو ۲۰۷ دستی به ۱۷۵ میلیون و ۵۶۷ هزار تومان، پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی به ۱۸۱ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۰۰ تومان و پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای به ۲۱۶ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان رسیده‌اند. در دسته محصولات خانواده سمندها نیز، سمند EF۷ پایه گازسوز ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان، سمند EF۷ بنزینی ۱۳۲ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان،  سمند LX معادل ۱۳۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۷۰۰ تومان و سورن پلاس ۲۰۴ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان قیمت دارند.

در محصولات خانواده دنا هم، دنا کروز کنترل  ۱۷۲ میلیون و ۹۵۷ هزار و۴۰۰ تومان، دناپلاس ۱۹۱ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان، دناپلاس توربوشارژر دنده‌ای ۲۸۵ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۰۰ تومان و مدل اتوماتیک آن ۳۹۰ میلیون و ۸۹ هزار و ۳۰۰  تومان هستند. و در نهایت در محصولات گروه رانا، راناپلاس ۱۸۰ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان و راناپلاس با موتور TU۵ معادل ۱۹۳ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۰۰ تعیین قیمت شده‌اند.

شرکت سایپا نیز با ابلاغ مصوبه شورای رقابت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت جدید ۷ محصول خود را اعلام را اعلام کرد که براساس آن ساینا دنده ای از ۹۲ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان به ۱۰۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان رسیده است علاوه بر این شاهین هم از ۲۶۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۹۱ میلیون و۸۷۱ تومان قیمت گذاری شد.


قیمت جدید خودروهای شرکت سایپا

چرا قیمت‌ها بیشتر از مصوبه شورای رقابت افزایش داشت؟
 
خودروسازان جاده مخصوص در حالی قیمت‌ها جدید محصولات خود را اعلام کردند که میزان افزایش بیش از ۹ درصد مصوبه شورای رقابت است و به نظر می‌رسد این شورا دست خودروسازان را برای افزایش قیمت بالاتر از ۹ درصد باز گذاشت و این شورای باید در این مورد پاسخ دهد که چرا قیمت فراتر از مصوبه شورا رشد داشته است؟.
 
در مصوبه ۱۳ اردیبهشت شورای رقابت آمده بود: براساس تورم بخشی یک ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسب تورم های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸.۲ درصد افزایش قیمت محاسبه شده است که برای خودروهای مشمول دستوراعلمل قیمتگذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمالو  اجرا می شود. 
 
البته در مصوبه شورای رقابت آمده است برای کسانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام نکرده‌اند و پیش پرداخت داشته‌اند، مشمول دریافت پول نبوده و این افزایش قیمت به آنها تعلق نمی‌گیرد. 
 
حال این‌که بر اساس مصوبه شورای رقابت محصولات سایپا حداکثر با میانگین ۸.۹ درصد باید ارائه می‌شدند ولی در قیمت‌های اعلام شده ۶ محصول از ۷ محصول قیمتهایی بیش از حد تعیین شده داشته و در کل میانگین رشد قیمت محصولات این شرکت ۱۰.۴۶ درصد بوده است.
 
 
خودرو زیر ۱۰۰ میلیون تومان نداریم
 
افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در حالی رخ داد که دیگر خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان در کشور نداریم. الان قیمت خودروی تیبا صندوقدار که کمترین قیمت خودرو در کشور را دارد، با این افزایش به حدود ۱۰۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید؛ این در حالی است که تولید پراید از مرداد ماه سال گذشته متوقف شد؛ این در حالی است قیمت این محصولات در بازار بسیار بالاتر است.
 

افزایش ۵ برابری قیمت خودرو در دولت روحانی

به گزارش خبرنگار اقتصاد راه دانا، سال ۹۲ و با آغاز به کار دولت تدبیر و امید اولین موج افزایش شدید قیمت خودرو روی بازار سایه انداخته بود. طی ۱۲ماهه منتهی به اسفندماه سال ۹۲ تیراژ تولید انواع خودرو در کشور که در سال ۹۱ بیش از یک میلیون خودرو بود به ۷۳۷هزار و ۶۰ دستگاه کاهش یافت.

با نگاهی به قیمت‌های کارخانه‌ای سال به نکات جالب می رسیم. مثلا پراید در گران ترین مدلش در آن سال به ۱۷.۵میلیون تومان هم نمی‌رسید. گران‌ترین خودرو بازار در سال ۹۲ مازراتی کواتروپورته بود که قیمتی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان داشت.

خوردروی سمند SE در سال ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت حسن روحانی ۲۰ میلیون ۸۵۰ هزار تومان بود؛ همین خودرو با پایه گاز سوز و موتورEF7 حدود ۲۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان به صورت تحویل فوری بود که امروز در انتهای این دولت اگر خوش شانس باشید و بعد از ۱۸ دوره شرکت در قرعه کشی برنده یک دستگاه از این خودرو شوید و تمام هزینه آن را یکجا واریز کنید با قیمت ۱۳۹ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان شاید سه ماه بعد خودرو را به شما تحویل دهند؛ یعنی قیمت این خودرو بیش از ۵۲۰ درصد در این ۸ سال رشد داشته است.

در بین محصولات سایپا هم همین روند حاکم است و خودرو تیبا که در آن سال به عنوان یک خودرو جدید به مشتریان تحویل می‌شد با افزایش قیمت جدید خود حداکثر ۱۹ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان به صورت تحویل فوری به مشتریان عرضه می‌شد اما هم‌اکنون با همان شرایط قرعه کشی و شانس اگر موفق به دریافت سه ماهه این خودرو شوید باید مدل ساده و عادی آن را ۱۰۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان به صورت نقدی خریداری کنید که قیمت کارخانه‌ای این خودرو هم بیش ۵۲۰ درصد در دولت روحانی افزایش را تجربه کرده است.

براساس این گزارش، افزایش بیش ۵۰۰ درصدی ( ۵ برابر) قیمت کارخانه‌ای خودرو هشت سال فعالیت دولت روحانی در حالی است که قیمت بازار آزاد آن اختلاف ۳۰ الی ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که هم خودروسازان نارضی هستند و هم مصرف کننده.

انتهای پیام/ ط

Share/Save/Bookmark