جرقه ها بی گناهند
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 633
 
خشونت ها و درگیری های خیابانی منتظر جرقه ای هستند تا آتش زیر خاکستر را شعله ور کنند معمولا هم این جرقه ها بی گناهند و تنها بهانه ای برای روشن شدن یک خشم فروخورده هستند.
روانشناسی
روانشناسی
به گزارش پایگاه خبری لادیز.  به نقل از ایرنا پرده اول: مترو؛ ایستگاه میدان انقلاب اسلامی؛ همگی برای خروج از ایستگاه عجله دارند یکی از مسافران به شخصی که جلوتر از او قرار دارد با لحنی تند می گوید 'برو دیگه' و همین می شود نقطه آغازی برای شروع یک دعوای تمام عیار.
پرده دوم: خیابان کارگر شمالی؛ راننده تاکسی عجله دارد و پیش از اینکه مسافر پیاده شود پا روی گاز می گذارد همین حرکت مسافر را آنقدر عصبانی می کند که ترجیح می دهد برای نشان دادن خشم و عصبانیت اش راننده را از پشت فرمان پایین بیاورد و به شیوه خودش به او یاد دهد آستانه تحملش را برای پیاده شدن مسافران بالا ببرد.
پرده سوم: هنوز ساعات آغازین یک روز کاری است تقریبا همکاران در جای خود مستقر شده اند آنچه نگاه همه را به سوی خود برمی گرداند پرتاب مانیتور توسط یکی از کارکنان به سمت همکارش و بالا گرفتن دعواست.

* آخرین بار کی عصبانی شده اید؟
آنچه گفته شد نمونه ای از مشاهداتی است که شتاب و خشم و عصبانیت را در رفتار روزمره اشخاص نشان می دهد علاوه بر این از تعدادی شهروندان این سئوال پرسیده شد که آخرین باری که عصبانی شده اند کی بوده و علت آن چه بوده است.
همه این خشونت ها برمی گردد به نقطه جوش یا آستانه تحمل آدم ها و جالب اینکه این گونه رفتارها به داشتن مدرک و یا سواد نیست زیرا بیشتر مواردی که اتفاق افتاده همه از تحصیلات عالیه و مدارک بالایی برخوردار بوده اند.
در مورد این پرسش که آخرین بار «کی عصبانی شده اید» بسیاری از پاسخ دهندگان اذعان داشتند ، همین الان،ساعاتی پیش در روزهای اخیر یا هفته گذشته و .... اما همه آنها در مورد علت عصبانیت شان نیز مسایل عادی و روزمره ای که برخی آن را «بی خود و بی جهت» می نامیدند عنوان کرده اند.
یکی از پاسخ دهندگان به این پرسش که خانم میانسال و شاغل است مطرح کردن این سووال عصبانی اش کردو با لحنی تند گفت:' همین الان این سووال شما من را عصبانی کرد مگر اعصابی برایمان باقی مانده، اصلا مگر کسی هم پیدا می شود که عصبانی نشود'
خانمی 35 ساله و شاغل در یکی از ادارات نیز می گوید؛ یک ساعت پیش به خاطر قطع شدن سیستم و شاکی شدن ارباب رجوع ها خیلی عصبانی شدم، قطع شدن سیستم که تقصیر من نیست اما عصبانیت و شکایت ارباب رجوع ها را باید تحمل کرد.
مردی 32 ساله در پاسخ به این پرسش می گوید ؛ یک ساعت پیش بی خود و بی جهت عصبانی شدم.
خانم 28 ساله و شاغل در این خصوص می گوید من دو ساعت پیش در محل کارم عصبانی شدم به علت اینکه از همکارم دروغ شنیدم.
مردی 40 ساله می گوید امروز عصبانی شدم به خاطر اظهار نظرها و دیدگاه های نادرست یکی از همکارانم.
مردی 38 ساله می گوید دیروز موقع شام عصبانی شدم از دست پسر پنج ساله ام که موقع شام شروع کرد به شیرینی خوردن.
خانم جوانی می گوید که هفته قبل عصبانی شدم از دست راننده تاکسی که مابقی پول کرایه را حاضر نبود پس بدهد.
خانم 38 ساله و خانه دار نیز اعتقاد دارد که او بیشتر مواقع عصبانی است و برایش راحت تر است تا زمان های غیر از این حالت را جدا کند. آخرین بار دیروز بود که از برخورد توهین آمیز و صدای بلند همسرم به شدت عصبانی شدم.
اینها نمونه هایی از انبوه مردم هستند که همگی تجربه عصبانیت را پشت سر گذاشته اند،علت این همه شتاب و خشم و عصبانیت که سر منشا بسیاری از نزاع ها و درگیری ها و خشونت های خیابانی و اجتماعی می شوند چیست؟ آیا تاکنون تلاشی برای ارائه راهکار در این خصوص صورت گرفته است.
در تهران، مرکزی با نام مرکز پیشگیری و کنترل خشم وجود دارد که در راستای مدیریت خشم شهروندان تهرانی راه اندازی شده است.
سمانه زمانی مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: مشکلات و استرس های خاص زندگی در شهرهای بزرگ خطر خشم های مهار نشده را ممکن است به دنبال داشته باشد که در همین راستا 'مرکز پیشگیری و کنترل خشم' تهران راه اندازی شده است.
وی با اشاره به اینکه از جمله اهداف این مرکز ارتقای سطح سلامت شهروندان و کنترل خشم است افزود: در این مرکز علاوه بر ارایه مشاوره های فردی و حضوری ، مشاوره های گروهی به صورت برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی ارایه می شود.
به گفته وی، این مرکز با همکاری وزارت ورزش و جوانان و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از دی ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.
مدیر کل سلامت شهرداری تهران یادآور شد: کاهش آسیب های اجتماعی و میزان جرم و درگیری در جامعه، افزایش سطح سازگاری با محیط، گسترش روابط سالم، آموزش مهارت های زندگی به خانواده ها به ویژه در زمینه ی پیشگیری و کنترل خشم، ایجاد زمینه های روانشناختیِ نشاط اجتماعی و شادمانی از جمله اهداف این مرکز است.

* تاکنون 230 نفر به مرکز پیشگیری و کنترل خشم تهران مراجعه کرده اند
رییس مرکز 'پیشگیری و کنترل خشم' تهران نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: از ابتدای فعالیت این مرکز تا کنون حدود 230 نفر مراجعه کننده داشته ایم. که در موضوعات خانوادگی، محیط کار، روابط اجتماعی روزانه و برخورد با جنس مخالف در درجات مختلفی یا مورد خشونت واقع شده و یا اینکه خود خشمگین شده اند.
'زهرا رهنما' گفت: مراجعه کنندگان به مرکز پیشگیری و کنترل خشم تهران از نظر تحصیلات درجات مختلفی از بی سواد و کم سواد تا تحصیلات عالی را شامل می شود اما نکته قابل توجه این است که تا کنون بیشتر افرادی که به این مرکز مراجعه کرده اند افرادای با تحصیلات لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بوده اند.
بنا به اظهار رییس مرکز پیشگیری و کنترل خشم تهران، بیشتر افراد مراجعه کننده به این مرکز در رده سنی 26 تا 36 سال قرار دارند و عامل نگران کننده این است که بیشتر مراجعین با علت پرخاشگری زوجین و در درجه بعدی پرخاشگری محیط کار و فضای بیرون از خانه مراجعه می کنند.
رییس مرکز پیشگیری و کنترل خشم تهران گفت: در بین افراد مراجعه کننده به این مرکز زنان بیشتر مورد خشونت واقع شده اند و مردان بیشتر به این دلیل مراجعه کرده اند که از خود رفتارهای خشونت آمیز نشان داده اند و خواستار شرکت در جلسات آموزشی به منظور کنترل و مدیریت خشم خود شده اند.
وی گفت: در هشت ماهی که از فعالیت مرکز پیشگیری و کنترل خشم تهران می گذرد استقبال شهروندان برای حضور در این مرکز و شرکت در جلسات مشاوره خوب بوده است اما به منظور گسترش فعالیت های این مرکز در قالب ارائه بروشور و کتابچه های آموزشی و برگزاری کلاس های مشاوره باید بودجه بیشتری اختصاص یابد.
افراد برای بهره مندی از خدمات مشاوره ای این مرکز می توانند همه روزه به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 9 صبح تا 3 بعد از ظهر با شماره های 88144649 و 88144689 تماس بگیرند.
بررسی علل مراجعه به این مرکز نشان می دهد ، افراد در درجه اول متعاقب یک برخورد خشونت آمیز مثلا دعوای دو همکار، بحث بین مسافر و راننده و پرخاشگری های زوجین مراجعه می کنند اما در واقع دلایل زیربنایی و ریشه ای دیگری وجود دارد که بصورت رفتارهای خشن در روابط بین فردی نمود پیدا می کند.

* بررسی روانشناسی پدیده خشونت
شرایط و سبک نادرست زندگی، نارضایتی از زندگی و ضعف مهارت های ارتباطی در شیوه بیان هیجانات و احساسات سطح خشم و عصبانیت در رفتار را بالا می برد و این خشم می تواند در همه حوزه های زندگی خصوصی ، محیط کار و اجتماع به صورت ناسازگاری های رفتاری بروز داده شود.
نیره جهان بخشیان روانشناس و مشاور خانواده در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به نادرست بودن سبک زندگی در جامعه بیشتر افراد در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند که این رفتار در مجموع باعث کاهش سطح نارضایتی فرد از زندگی می شود و متعاقب آن دچار احساس خشم و عصبانیت می شود.
وی افزود: ارائه طرحی همچون طرح آموزش مهارت های زندگی از دوران پیش دبستانی و دوران کودکی و تداوم آن تا مراحل بالاتر و بخصوص دوران قبل از ازدواج و دوران بازنشستگی نقش موثری در کاهش خشم و عصبانیت و ایجاد آرامش روانی در جامعه دارد.
حال ، نکته قابل توجه این است که مرکز پیشگیری و کنترل خشم در تهران تا چه میزان توانسته به اهداف خود دست یابد. آیا صرف اکتفا کردن به چنین مرکزی می تواند کافی باشد.
در دنیای مدرن و جهانی شده امروز ، تمامی مسایل به نوعی در هم تنیده شده اند وهیچ مساله ای سرخود و مستقل پا به هیچ عرصه ای نمی گذارد.
در خصوص خشم و عصبانیت های خیابانی نیز همانند هر پدیده اجتماعی دیگری، عوامل متعددی نقش دارند که در عین حال باید یادآور شد بررسی چرایی و چگونگی هر مساله ای در هر زمنیه ای لازمه اش سنجش میزان فعلی اش است و تحلیل ارتباط مولفه های مختلف در بروز وضعیت موجود است.
گزارش از : مهری میردریکوند
تهرام/ 1920// 1625/1831
 
  انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark