مدیر ثبت احوال شهرستان میرجاوه عنوان کرد؛
صدور بیش از 6 هزار کارت ملی هوشمند در میرجاوه
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب: 13958
 
مدیر ثبت احوال شهرستان میرجاوه گفت: از ابتدای طرح صدور کارت ملی هوشمند در سال 1392 تا کنون برای 11 هزار و 222نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است و در 9 ماهه سال 96 تعداد 6 هزارو 532نفر از مردم میرجاوه کارت ملی هوشمند دریافت کرده اند.
صدور بیش از 6 هزار کارت ملی هوشمند در میرجاوه
وحید کیخا در گفتگو با خبرنگار لادیز با اشاره به تاریخچه ثبت احوال در کشور، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال کشور در تاریخ 3دی ماه سال 1297 شمسی با صدور اولین شناسنامه در تهران به نام فاطمه ایرانی فعالیت خودش را در کشور آغاز کرد بعد از آن اولین مرکز ثبت احوال استان در سال 1307 با نام اداره احصائیه و سجل احوال در شهرستان زابل راه اندازی شد وپس از آن به ترتیب ادارات ثبت احوال استان یکی پس از دیگری افتتاح شدند، اداره ثبت احوال میرجاوه نیز با عنوان حوزه بخش چهار شهرستان زاهدان فعالیت داشته که در سال 1368 به صورت مستقل شروع به فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه پیشبرد اهداف و رشد و شکوفایی هر منطقه مستلتزم وجود اطلاعات دقیق آماری در آن منطقه است ، افزود: طبق قانون، مهلت اعلام ولادت و فوت افراد بازه زمانی مشخصی دارد، شهروندان میرجاوه مدنظرداشته باشند جمع آوری دقیق آمارهای حیاتی،نرخ ولادت و وفات و ایجاد پایگاه اطلاعاتی افراد یکی از زیر ساخت های دولت منسجم و الکترونیک را فراهم می کند.

مدیر اداره ثبت احوال میرجاوه خاطر نشان کرد: شهروندان در نظر داشته باشند که به محض تولد نوزاد تا 15 روز فرصت دارند تا جهت دریافت شناسنامه اقدام کنند و همچنین در لحظه فوت افراد تا 10 روز مهلت دارند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به اداره ثبت احوال شهرستان مراجعه کنند و عدم اعلام وقایع حیاتی تولد و وفات عواقبی را به دنبال خواهد داشت و با گذشت مهلت قانونی دریافت شناسنامه نوزاد و یا گواهی وفات از طریق مراجع قانونی و طی مراحل طولانی با جرائم نقدی همراه خواهد بود .

وی با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند برای افراد، اذعان کرد: کارت های ملی هوشمندی که در حال حاضر صادر و به مردم تحویل داده می شود پارامتر های خاص به خود را دارد این کارت ها دارای یک تراشه الکترونیکی است که تمامی اطلاعات هویتی افراد بر روی آن بار گذاری شده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است، این کارت ها قابلیت انجام عملیات های مختلف الکترونیکی را دارد که بستر آن آماده و از سال آینده به بهره برداری عمومی خواهد رسید.
این مقام مسئول با اشاره به قابلیت های کارت های ملی هوشمند، بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم تا فعالیت های بانکی افراد نیز از طریق کارت های هوشمند ملی انجام شود در سال آینده به مرور اطلاعات افراد از سایر کارت های شناسایی مانند کارت پایان خدمت،گواهینامه رانندگی و کارت بیمه بر روی همان کارت ملی هوشمند قرار خواهد گرفت.
وی با بیان این مطلب که از ابتدای طرح صدور کارت ملی هوشمند در سال 1392 تا کنون برای 11 هزار و 222نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است،عنوان کرد: در 9 ماهه سال 96 تعداد 6 هزارو 532نفر از مردم میرجاوه کارت ملی هوشمند دریافت کرده اند.
کیخا با اشاره به این که کارت های ملی معمولی تا پایان اسفند سال جاری معتبر خواهند بود، خاطر نشان کرد: با توجه به فرصت باقی مانده شهروندان هرچه زودتر جهت ثبت نام و دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند چرا که ممکن است در روز های پایانی سال به دلیل ازدحام مراجعه کنندگان، روند خدمات کندتر شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر دوشعبه اداره ثبت احوال و اداره پست میرجاوه با ظرفیت 60 نفر در روز اقدام به ثبت نام و تحویل کارت کارت ملی هوشمند می کنند، گفت: ارائه 100 نوع خدمات شامل تمامی خدمات سجلی و شناسنامه ای مانند صدور شناسنامه نوزاد، تعویض و صدور کارت های ملی، صدور گواهی وفات، درخواست های تغییر نام و یا نام خانوادگی از جمله خدماتی که در ثبت احوال میرجاوه به شهروندان ارائه می شود.
وی افزود: از ابتدای آغاز به کار صدور شناسنامه مکانیزه در سال 1392 تا کنون هفت هزارو 742جلد شناسنامه برای افراد بالای 15 سال در میرجاوه صادرشده است، شناسنامه افراد طبق قانون باید در 15 سالگی تعویض و عکس دار شود و به شناسنامه بالای 15 سال علاوه بر تفاوت در رنگ و ظاهر؛ برگه ها و ستون های ازدواج و طلاق،اسامی فرزندان،همسر و صفحه مربوط با انتخابات نیز افزوده می شود .

رییس ثبت احوال میرجاوه با بیان اینکه در حال حاضر در سراسر کشور شناسنامه ها به صورت مکانیزه صادر می شوند، تصریح کرد: اطلاعات شناسایی افراد به صورت مکانیزه بارگزاری، عکس افراد اسکن و الصاق و یک لایه پلاستیکی به صورت لمینت بر روی شناسنامه نصب می شود که از لحاظ امنیتی ارتقا پیدا کرده و امکان سوء استفاده را تا حد بالایی کاهش می دهد.

کیخا گفت : از ابتدای تاسیس اداره ثبت احوال شهرستان میرجاوه تعداد 84هزار و 994 برگ سند سجلی ولادت و فوت شهروندان میرجاوه را بر روی پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور بارگزاری شده و طرح پروژه به صورت آرشیو اسناد سجلی بوده است تا با اجرای این طرح ،متولدین شهرستان میرجاوه برای انجام کارهای مربوط به ثبت احوال و گرفتن خدمات نیازی به مراجعه به اداره ثبت احوال میرجاوه را ندارند و می توانند در هر نقطه ای از کشور که سکونت دارند با مراجعه به شعب اداره ثبت احوال ، خدمات شناسنامه ای و کارت ملی را دریافت کنند.

انتهای پیام/م.ر
Share/Save/Bookmark
مرجع : لادیز