فقر بزرگراه و سونامی تصادفات؛ میراث دولت های گذشته در جنوب شرق/گام های استوار دولت سیزدهم برای پایان دادن به معضل تاریخی پهناورترین استان کش
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 19582
 
فقر بزرگراه و سونامی تصادفات جاده ای، میراث شومی است که از دولت های گذشته در پهناورترین استان کشور بر جای مانده، معضلی تاریخی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، همچون دیگر بخش ها عزم مسئولان امر برای پایان دادن به آن جزم شده است.
به گزارش لادیز؛ به نقل از عصرهامون؛ استان پهناور سیستان و بلوچستان از نظر داشتن بزرگراه به دلیل بی مهری دولت های قبل از عقب ماندگی تاریخی رنج می برد، معضلی که سونامی تصادفات جاده ای را در این استان رقم زده است.
 
از سویی با وجود اهمیت ترانزیت در سیستان و بلوچستان و تاثیر این مهم در رونق اقتصادی منطقه، توسعه نامتوازن زیرساخت های حمل و نقل و کمبود جدی بزرگراه در این استان موجب شده تا آن گونه که باید ظرفیت های تجاری آن در مسیر توسعه، مورد استفاده قرار نگیرد و شاهد عقب ماندگی در بخش های مختلف و تاثیر آن بر زندگی مردم باشیم.
 
طبق آمار مسئولان امر، این استان پهناور و استراتژیک به هزار و ۳۶۲ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد که تزریق اعتبارات به صورت لاک پشتی در سال های گذشته مانع پیشرفت طرح های راهسازی شده است.

فقيرترين استان ایران از نظر داشتن بزرگراه
 
پیش از این نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز گفته بود که سيستان و بلوچستان با وجود برخورداری از وسيع ترين و پهناورترين طول راه های كشور، از نظر داشتن بزرگراه فقيرترين استان ایران محسوب می شود.
 
بدون تردید وجود محور ترانزیتی چابهار به میلک به عنوان مهمترین محور کریدور تجاری جنوب شرق کشور و بروز سوانح رانندگی فراوان در استان، ضرورت وجود راه های ارتباطی استاندارد را در اين پهنه جغرافيايی كشور اجتناب ناپذير كرده که طبق گفته مسئولان امر عزم دولت سیزدهم برای تحقق این مهم جزم شده است.

تغییر دولت، نگاه ها را به حوزه راه تغییر داد
 
عطاءاله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این باره بیان کرد: با تغییر دولت و همچنین تصویب مطالعات آمایش سرزمین، موضوع راه در اولویت قرار گرفته و طرح های اجرایی این حوزه با شتاب بیشتری همراه شده است.
 
وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد که احداث بزرگراه در سیستان و بلوچستان در سال های گذشته با حرکت لاک پشتی همراه بوده، اما آنچه در دولت جدید مورد توجه قرار گرفته، این است که این کمبود اساسی سیستان و بلوچستان که باعث تلفات سنگین انسانی می شود، به سرعت به حد استانداردی نزدیک شود، در همین راستا تقویت منابع مالی مورد نیاز در اولویت قرار گرفت.
 


فرصت های طلایی که در سال های گذشته از دست رفت
 
این مقام مسئول با تاکید بر این که با توجه به تلفات سنگین جاده ای، عزم همگانی برای تقویت اعتبارات جزم شده است، گفت: ابتدای امسال وضعیت کرونایی کشور و تحریم های حاکم بر شرایط اقتصادی، از نگرانی های جدی و دو عامل مانع حرکت تند و جدی در استان بود، وضعیتی که نشان داد در سال های گذشته که منابع مالی تقویت شده بود و تحریم نبود، چه فرصت های طلایی را از دست دادیم.
 
وی ادامه داد: باید به صورت مداوم و هر سال در حوزه شمال سیستان و بلوچستان ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه بسازیم و در جنوب استان همین تعداد باند دوم ساخته شود، با تحقق این مهم می توانیم در طول چهار سال آینده مشکل باند دوم و بزرگراه های استان را حل کنیم، حداقل می توانیم بگوییم که جاده زاهدان – زابل و زاهدان – بم و زاهدان - میرجاوه به طور کامل به پایان می رسد و بخش اعظمی از محور زاهدان – بیرجند هم تمام خواهد شد.

دیگر به گذشته برنخواهیم گشت
 
اکبری گفت: همه تلاش ما این است که شبکه ارتباطی زاهدان به داخل کشور در چند سال آینده تمام شود، در حوزه راه دیگر به گذشته برنخواهیم گشت، همین تلاشی که آغاز شده تداوم خواهد داشت و قول می دهیم که هر سال مردم متوجه اتفاق های مناسبی در این حوزه خواهند بود، در همین راستا در تمام جاده های مواصلاتی نیروها به صورت ۲ و سه شیفت در حال جاده سازی هستند، چراکه تعهد دادیم.
 
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این عقب ماندگی تاریخی در حوزه راهسازی قابل قبول نیست و بی معناست، تلاش ما این است که در این بخش اتفاق های خوبی بیفتد، این نوید را خواهیم داد که سطح ملی هم پیام ما را دریافت کرده اند.
 


برنامه های دولت در حوزه راهسازی

وی با بیان این که باند دوم مورد نیاز در حوزه شمال استان ۹۵۶ کیلومتر است، گفت: در این حوزه ۳۲۲ کیلومتر احداث شده که ۱۴۳ کیلومتر آن در ۲ سال اخیر تحویل شده است، همچنین برای احداث ۱۷۶ کیلومتر پیمان بستیم که عملیات اجرایی ۴۳ کیلومتر یعنی قطعه یک زاهدان - میروجاوه و قطعه سه زاهدان زابل در همین ماه آغاز شد.
 
اکبری با اشاره به این که آنچه که باید پیمان بسته شود، ۴۵۸ کیلومتر است، اضافه کرد: تلاش ما این است که تنها قطعه باقی مانده زهدان زابل که از پرترددترین جاده های این خطه است (قطعه ۲ به طول ۲۷ کیلومتر) در ۶ ماهه ۱۴۰۱ آغاز شود، بر این اساس در انتهای سال آینده در این مسیر هیچ نقطه ای بدون پیمان نخواهیم داشت و تلفات کاهش پیدا کند.
 
وی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز جهت اتمام و بهره برداری کامل از باند دوم مورد نیاز در حوزه راه های تحت پوشش این اداره کل حداقل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که تقویت منابع مالی فصل "راه" این نوید را می دهد که با ۵ سال اقدام عمرانی می توانیم  به هدف طراحی شده دست پیدا کنیم.

۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز سیستان و بلوچستان برای تکمیل بزرگراه ها
 
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان میزان باند دوم و بزرگراه های مورد نیاز در کل استان را هزار و ۳۶۲ کیلومتر اعلام و اضافه کرد: ۳۵۷ کیلومتر باند دوم در استان ساخته شده، ۲۸۵ کیلومتر در دست ساخت بوده و ۷۲۰ کیلومتر باقی مانده است که ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تلاش ما این است که سال آینده ۱۰۰ کیلومتر پیمان جدید داشته باشیم و ۱۰۰ کیلومتر تحویل دهیم.
 
به گفته وی، توسعه‌ هر منطقه براساس ظرفیت‌ های مختلفی صورت می پذیرد که یکی از مهمترین آنها زیرساخت ‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای است، به همین دلیل سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور نیازمند افزایش بزرگراه برای ادامه این فرایند توسعه است.
 
اکبری ادامه داد: از سویی افزایش ظرفیت ترانزیت محورها و ایمنی سفر و کاهش تصادفات رانندگی و مصرف سوخت از مهمترین مزایای ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
 
وی تاکید کرد: اتصال شمال به جنوب استان از طریق زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه بزرگراه امکان پذیر است که افزایش آن می‌تواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت و توسعه این خطه را رقم بزند، چراکه ظرفیت مرز با کمک این راه ‌ها می تواند قابلیت های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی ایجاد ‌کند.
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark