چوب دولت روحانی و شهرداری لای چرخ لنگ ناوگان حمل و نقل عمومی/ عدم کاهش سفرهای شهری در حرکت لاک پشت وار دولت الکترونیک
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 18339
 
یک کارشناس حمل و نقل شهری گفت: حوزه مدیریت شهری و دولت قبل به مسئله تجهیز، نوسازی و تامین نیازهای حوزه حمل و نقل درون شهری بی‌توجهی کرده اند و اکنون که به این حوزه نگاه می کنیم، احساس کسی را داریم که در سال های گذشته زندگی می‌کند.

 به گزارش سایت لادیز؛به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون کاستی هایی که در دو دولت گذشته حسن روحانی در حوزه حمل و نقل درون شهری پایتخت، کلانشهر ها و حتی شهرهای کوچک و کم جمعیت صورت گرفته، گفت: در چند سال اخیر آسیب های بسیار جدی حوزه حمل و نقل عمومی پایتخت و سایر شهرها و کلانشهرها وجود داشت که این آسیب و کاستی از فقدان یک برنامه ریزی مشخص بود.

 

عدم شفافیت در تخصیص اعتبارات 

وی افزود: اول آنکه وضعیت اعتبارات این حوزه به هیچ عنوان شفاف و روشن نبود؛ ضمن آنکه شهرداری در انجام ماموریت هایی که داشته، موفق عمل نکرده و از طرفی دولت در پشتیبانی و حمایت هایی که باید از حمل و نقل عمومی می‌کرد و نکرد؛ دو فاکتور مهمی بودند که مشکلات حمل و نقل شهری را رقم زدند و مردم از این بابت خیلی متضرر شدند.

 

در حوزه حمل و نقل شهری دولت روحانی  و شهرداری موفق عمل نکردند

 

 

ذاکری در ادامه خاطر نشان کرد: در مجموع می‌توان گفت که در چند سال گذشته به هیچ عنوان دولت و شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی و در مدیریت شهری موفق عمل نکردند. به بیان دیگر حوزه مدیریت شهری و دولت به مسئله تجهیز، نوسازی و تامین نیازهای حوزه حمل و نقل درون شهری بی‌توجهی کردند.

وی اضافه کرد: برداشت بنده این است که این بی توجهی ناشی از نبود یک برنامه منسجم و راهبردی در حوزه مدیریت شهری است که هم به دولت مربوط می شود و هم به شهرداری؛ به این معنا که شهرداری درک و  دریافت صحیحی از حوزه حمل و نقل عمومی نداشتند و در این رابطه برنامه‌ای مشخص تدوین نکرده بودند که بر اساس آن با همراهی و مساعدت هم امورات حوزه مدیریت شهری به ویژه حمل و نقل درون شهری را ساماندهی کنند.

 

نبود هدفگذاری در مدیریت حمل و نقل درون شهری

نماینده ایران در دومین کنفرانس جهانی ایمنی راهها در برزیل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: نکته بعدی هدف گذاری است به این معنا که دولت قبل و شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی و مدیریت شهری هدف گذاری ویژه‌ای نداشتند و تمام آسیب هایی که در چند سال گذشته به جامعه و مردم وارد شد از نبود هدف گذاری و برنامه ریزی مشخصی بود که این نقص از قصور متولیان مدیریت شهری  ناشی می شد. بنابراین با این وضعیت کاملاً طبیعی است که متولیان مدیریت شهری ندانند در چه مسیری باید گام بردارند.

 

بی توجهی به مدیریت تقاضا

ذاکری با اشاره به اینکه از طرفی متولیان مدیریت شهر به زیرساخت ناوگان حمل و نقل عمومی نگاه می کنند؛ بدون اینکه توجهی به مدیریت تقاضا داشته باشند. به هر حال همه ما قبول داریم که ظرفیت کم است و در شرایط ویژه ای زندگی می کنیم؛ اما مسیر ها و برخی از خطوط حمل و نقل  که با ظرفیت کمتری استفاده می‌شوند را می‌توان با مدیریت و برنامه ریزی حمل و نقل ساماندهی کرد.

 

تعطیلی در توسعه ناوگان و حمل و نقل عمومی

 

 

وی تصریح کرد: ما در سال های گذشته توسعه ناوگان و حمل و نقل عمومی نداشتیم در حالی که این شهر قابلیت این را دارد که هرچه به آن برسند بازهم تقاضا بیشتر است به طور مثال با صرفه جویی در مصرف سوخت و برخی از یارانه هایی که مدیریت شهری دریافت می کند و به راحتی می توان سیستم فرسوده به حمل و نقل عمومی را با سیستم های نو جایگزین کرد.

 

 توسعه حمل و نقل، قربانی عدم توفیق در سیاستگذاری های کلان دولت 

معاون مرکز تدوین مقررات و ایمنی حمل و نقل وزارت راه در تشریح اقدامات مغفول مانده متذکر شد: دولت یازدهم و دوازدهم می توانست با سیاست گذاری های کلان مانند تعیین قیمت سوخت، یا تصمیماتی که در مورد محدوده های ترافیکی می گیرد و یا در مورد قیمت گذاری و تعیین نرخ کرایه های و... در تمام حوزه ها چه در حمل و نقل عمومی و یا حمل و نقل شخصی منابعی را مشخص کند که این منابع صرف توسعه حمل و نقل شهری شود. لذا می توان به این نتیجه رسید که برنامه های دولت و شهرداری در این بخش ها هم انسجام مشخصی نداشتند.

 

خدمات الکترونیک و حذف سفرهای شهری

این کارشناس حمل و نقل معتقد است که دولت و شهرداری در توسعه خدمات الکترونیک هم درست فکر و عمل نکرد و در این رابطه یادآور شد: در همین مدتی که به خاطر کرونا کاری ها به اجبار به صورت دورکاری انجام میشود، متوجه شدیم که می توانیم با روش های جایگزین، سفرهای درون شهری و حضور فیزیکی در محل کار را حل کنیم و از طریق زیرساخت‌های الکترونیک بتوانیم امورات جاری را رفع رجوع کنیم و تمام این کارها را به صورت مجازی انجام دهیم؛

 

حرکت لاک پشت وار دولت الکترونیک و عدم کاهش سفرهای شهری

 

 

وی در ادامه تصریح کرد: البته نمی توان گفت که در حوزه خدمات الکترونیک در دولت و شهرداری کاری انجام نشده، اما اگر کاری انجام شده، مبتنی بر روشهای سنتی و  و حرکت لاک پشت وار بوده است.در حالیکه ما برای حمل و نقل درون شهری و توسعه دولت الکترونیک قابلیتهای بسیار زیادی را داریم که متاسفانه توسط مسئولان ما نادیده گرفته شده اند.

 

حمل و نقل عمومی در سال های گذشته مانده

ذاکری در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: بنابراین با اهمال کاری هایی که در این زمینه صورت گرفته در مجموع وقتی به سفرهای درون شهری نگاه می کنیم موجب می شود احساسی داشته باشیم که همچنان در دهه‌های گذشته زندگی می‌کنیم و این به خاطر عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و کوتاهی هایی است که دولت و شهرداری و سایر متولیان در امر مدیریت شهر مرکتکب شده اند و این کوتاهی تنها در مورد تهران نیست بلکه در خیلی از کلانشهرها و شهرهای کوچک هم به شدت قابل استناد است.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark