به گزارش سایت لادیز؛به نقل از شبکه اطلاعرسانی راه دانا؛ ایرلاینها در تیرماه ۱۴۰۰ قیمت بلیت پروازهای داخلی را خودسرانه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دادند که این موضوع با مخالفتها و هشدارهای نمایندگان مجلس، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی برای بازگشت قیمتها به نرخ سابق مواجه شد.
ایرلاینها برای اقدام خود هیچ مجوز قانونی از شورای عالی هواپیمایی دریافت نکرده بودند و توضیحی هم در باره گران کردن بلیت هواپیما نداند و نرخ بیشتر مسیرهای پروازی را به بیش از یک میلیون تومان افزایش داده بودند.
رئیس قبلی و همچنین سرپرست فعلی سازمان هواپیمایی کشوری در این مدت، بارها با نامهنگاریها به ایرلاینها هشدار دادند؛ حتی از لغو پروازهای داخلی این شرکتها سخن گفتند و سعی کردن از جایگاه سیاست گذار، برای کاهش نرخ نقش آفرینی کنند؛ اما ایرلاینها به این هشدارها توجهی نکردند.
وقتی کرونا قیمت بلیت را کاهش نداد نه تدابیرها
شرکتهای هواپیمایی مثلاً قیمت بلیت هواپیما برای مسیر تهران به مشهد را حتی به یک میلیون تومان هم فروختند، در حالی که بر اساس نرخ مصوب حداکثر قیمت ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان بود که البته دلیل نبود تقاضا و بحران پیک پنجم بعد از یک ماه و نیم گرانفروشی، نرخها را کاهش دادند؛ به طوری که امروز با پیک کرونا و کاهش تقاضا، قیمت پرواز تهران به مشهد حتی تا ۳۵۰ هزار تومان هم کاهش داشت؛ البته در این کاهش دستورات و هشدارهای وزارت راه و سازمان هواپیمایی اثری نداشت.
کاهش قیمت بلیت پروازها به قیمتهای قبل از افزایش غیرقانونی در حال رخ داد که توضیح در مورد آن و اقدامی برای بازگرداندن مبلغ دریافتی اضافه به مسافران انجام نشده که جای سوال دارد.
در این میان انجمن هواپیمایی و ایرلاینها به دنبال آزادسازی یا در واقع افزایش قیمت بلیت هواپیما بوده و هستند که با استناد به برنامه پنجم توسعه، آن را اقدامی قانونی میدانستند.
دربند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه آمده است، دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حملونقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حملونقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشستوبرخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ این خدمات اقدام کند.
ایرلاینها با توجه به این بند قانونی اقدام خود جهت افزایش قیمت بلیت را قانونی میدانند و تاکنون مصوبات و نظرات وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری را نپذیرفتهاند و حال از دولت سیزدهم میخواهند این روند قیمتگذاری را در اختیار آنها قرار دهد.
محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی، در همان ایام (پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما) اعلام کرده بود که ایرلاینها باید قیمت را به نرخ سابق مصوب (نرخنامه آبانماه سال گذشته) برگردانند؛ از سوی دیگر مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری نیز تاکید کرده بود که اقدام شرکتهای هواپیمایی مصداق بارز تبانی و گرانفروشی است و قول برخورد با همه متخلفان را داده بود.
تشکیل کمیته کارشناسی و تعیین هزینه هر ساعت-صندلی پرواز تا منتفی شدن
براساس گزارش راه دانا؛ نشست شورای عالی هواپیمایی کشوری در وزارت راه و شهرسازی در روز ۱۰ مرداد ماه امسال مقرر شد کمیته کارشناسی برای تعیین هزینه هر ساعت-صندلی پرواز تشکیل شده و بر اساس نتایج این کمیته در نشستی فوقالعاده برای نرخ بلیت هواپیما تصمیمگیری شود.
براساس این گزارش، تا کنون خبری از تشکیل این کمیته نشده است؛ از سوی دیگر هر چند ایرلاینها نرخها را به حالت سابق بازگردانند اما همچنان برخی شرکتهای هواپیمایی اقدام به گران فروشی میکنند و فقط میزان این افزایش را کاهش دادهاند و تاکنون مردم در این میان سرگرداند هستند.
وزیر جدید راه و شهرسازی و مشکل قیمت بلیت هواپیما
به گزارش راه دانا؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و کسب رای اعتماد رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس به نظر میرسد که تکلیف بلیت هواپیما به زودی مشخص خواهد شد؛ البته قاسمی وزیر راه، خبر از برگزاری این جلسه در آینده نزدیک و تصمیمگیری در مورد آن داد؛ بهنحویکه نه ایرلاینها ضرر کنند نه مردم.
محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در روزهای اخیر، درباره آخرین وضعیت قیمت بلیت هواپیما گفت: تعیین قیمت بلیت هواپیما بر اساس میزان عرضه و تقاضا است و باتوجهبه شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرها، مسافران از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کردهاند و همین امر باعث کاهش قیمت بلیت هواپیما شده است.
وی افزود: در حال حاضر هیچ افزایش قیمتی برای بلیت هواپیما وجود ندارد و ایرلاینها موظف هستند تا برگزاری جلسات جدید با حضور وزیر راه و شهرسازی جدید، قیمت بلیتهای هواپیما را متناسب با نرخ مصوب تعیین شده به مسافران عرضه کنند.
آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی در واپسین روزهای وزارت محمد اسلامی هم در مورد قیمت بلیت هواپیما تصمیم گرفته نشد؛ جلساتی که بارها بینتیجهای بود در حالی که وعده نهایی شدن قیمت بلیت هواپیما داده بودند اما نهایتاً قیمت بلیت هواپیما به دلیل کاهش سفرها در پی شیوع کرونا به ارقام خرداد ماه امسال بازگشت نه با تدابیر وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی.
تکلیف قیمت بلیت هواپیما در هفته آینده مشخص میشود؟
سیاوش امیرمکری سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری این هفته با اشاره به جلسه کمیته کارشناسی درباره نرخ هر ساعت صندلی-پرواز، گفت: در آن جلسه کارشناسی درباره اعداد و ارقامی که انجمن شرکتهای هواپیمایی ارائه داد، برای سازمان هواپیمایی کشوری سوالاتی پیش آمد. این نرخ مجدداً توسط کارشناسان هواپیمایی کشوری مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه بعدی شورای عالی هواپیمایی کشوری دوباره مطرح شد.
وی ادامه داد: اختلاف نظر انجمن شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص نرخ یک ساعت صندلی-پرواز هنوز برطرف نشده و این مسأله به شورا گزارش شده است. قرار بر این شد که شورای عالی هواپیمایی کشوری در جلسه بعدی این نرخ را نهایی کند.
البته اختلافی بین سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره نرخ هر ساعت صندلی-پرواز هواپیما در کشور اختلاف نظر وجود دارد که باعث شد جلسات قبلی شورای عالی هواپیمایی کشوری برای افزایش نرخ بلیت هواپیما به نتیجه نرسد و مقرر شد این اختلاف در یک کمیته کارشناسی با حضور نمایندگان دو طرف و کارشناسان مستقل به بحث و بررسی گذاشته شود.
حال با گذشت بیش از دو ماه از از گرانفروشی ایرلاینها و افزایش قیمت قانونی بلیت هواپیما، همچنان این مشکل پابرجاست؛ البته احتمالاً جلسه سوم شورای عالی هواپیمایی کشوری هفته آینده برگزار و درباره قیمت بلیت هواپیما تصمیم گیری خواهد شد.
انتهای پیام/