۱۰ هزار خودرو و ۳۴۰۰ لنج بی هویت بلای جان سرمایه ملی در دریای عمان/ سیستان و بلوچستان ‏قربانی قاچاق سوخت در كشور
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 19794
 
فعالیت۱۰ هزار خودرو و ۳۴۰۰ لنج بی هویت در دریای عمان در حالی بلای جان سرمایه ملی است که به ‏اذعان متولیان امر، سیستان و بلوچستان قربانی قاچاق سوخت در كشور بوده و سهم ناچیزی در این ‏معضل دارد.‏
به گزارش لادیز؛به نقل از عصرهامون، يكی از مشكلات و معضلات حل‌نشده استان سیستان وبلوچستان امر نامیمون و نامبارک قاچاق سوخت ‏است، مسئله‌ای در سیستان وبلوچستان که مصائب آن تنها به خروج سرمایه ملی ختم نمی‌شود بلکه جاده‌ها را ناامن می‌کند، جان انسان‌ها ‏را می‌گیرد، موجب آتش‌سوزی‌های گسترده در منازل مردمی می‌شود که همسایگان آن‌ها سوخت انبار کرده‌اند، آمار ترک‌تحصیل ‏دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد و یک‌هزار و یک آسیب دیگری که در بطن هرکدام از این مصائب خوابیده است که مشکلاتی را برای ‏جامعه به وجود می‌آورد‎.

سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور با توجه به همسایگی با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و نیاز شدید ‏این کشورها به انواع فرآورده های سوختی استان  ما را به دلیل کمبود شغل و دسترسی راحت مستعد در حوزه ‏قاچاق سوخت کرده است، استانی با ظرفیت‌های منحصر به فرد که متاسفانه، تنها قاچاق سوخت فعالیت پر رونق ‏و دردسر ساز این منطقه شده است.‏

سیستان و بلوچستان با داشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان از جمله همسایگی با ۲ کشور دوست و همسایه ‏افغانستان و پاکستان، بندر اقیانوسی، معادن، بازارچه های مرزی، کشاورزی گسترده و متنوع و غیره می‌تواند نگین ‏درخشان تجاری در شرق کشور باشد که در صورت بهره گیری از این ظرفیتها نه تنها مشکل همیشگی قاچاق ‏سوخت با زیان های بسیار را از میان بردارد بلکه عاملی مهم در رونق کار و تجارت مثبت در این منطقه و تبدیل ‏به نقطه طلایی اقتصاد کشور می شود.‏

چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر، مصرف روزانه فراورده های سوختی

مجید محبی، دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان ‏در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از اولويت هاي مبارزه با قاچاق در سیستان و بلوچستان در حوزه ‏سوخت است که عمده آن قاچاق نفت و گاز می باشد، با توجه به برآورد سهميه تخصيصي استان به بخش هاي ‏مختلف از جمله صنعت، معدن، كشاورزي، خانگي و راه سازي، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر، مصرف ‏روزانه استان از اين فرآورده است.‏

وی افزود: سیستان و بلوچستان ۳۷۰ کیلومتر مرز آبی و یک هزار و ۲۱۰ کیلومتر مرز خاکی با ۲ کشور پاکستان ‏و افغانستان دارد که با این وجود، ميزان قاچاق مرزي و گذرگاه هاي غيرمجازي كه عوامل قاچاق هم در بستر ‏دریا و هم خشکی است، طبق اعلام مسئولین حداقل روزانه در مرز بالغ بر هفت ميليون ليتر فرآورده نفت و گاز ‏است كه نشان مي دهد استان در اين قاچاق سهم بسيار ناچيزی دارد حتی اگر کل فعاليت هاي اقتصادي استان ‏تعطيل شود سوختی كه به عنوان قاچاق از خارج مي شود را نمی توان تأمين کرد.‏

فراورده های نفتی به صورت شبکه ای و سازمان یافته وارد سیستان و بلوچستان می شود

وی ادامه داد: شواهد نشان می دهد اين فراورده از عمق كشور و به صورت شبكه اي و سازمان يافته وارد سيستان ‏و بلوچستان مي شود.‏
محبی اذعان کرد: طبق جلسات متعدد با استان هاي همجوار و مجموعه مركزي كشور و استقرار ظرفیت هایی در ‏گلوگاه های استان در محورهای اصلی توفيقاتی حاصل شد، اما از طرفی دیگر شبكه قاچاق هم بيكار نمي نشيند ‏و سعي مي كند از نفرات و مسيرهاي غيرمجاز و فرعي كه بين استان های سیستان و بلوچستان، كرمان و ‏هرمزگان وجود دارد، استفاده کند.‏

‏ وی افزود: عمده اين سوخت ها از آن استان ها وارد سيستان و بلوچستان مي شود و استان ما خواستگاه اين ‏سوخت نيست، طبق بررسي ها سوخت از استان های تهران، اصفهان، اراك به صورت سهميه ای وارد می شود و ‏دست به دست و شهر به شهر تخلیه می کنند و از آنجا به سمت شهر هاي مرزي مثل سراوان رفته و يك عده ‏ديگر به سمت مناطق و معابر قاچاق عزيمت مي كنند و فرآورده را به حوزه کشورهای افغانستان و پاكستان به ‏صورت قاچاق حمل مي كنند. ‏

قاچاق سوخت؛ يكي از اصلي ترين معضلات اشتغال در سیستان و بلوچستان است

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان اشاره کرد: ‏سود قاچاق، خصوصاً حوزه سوخت، يكي از اصلي ترين معضلات اشتغال در سیستان و بلوچستان است.‏

وی با بیان اینکه قاچاق سوخت فقط مختص سيستان و بلوچستان نيست، تشریح کرد: قاچاق سوخت در بسیاری ‏از شهرهای مرزی کشور از جمله هرمزگان، كردستان، آذربايجان غربي، بوشهر و خوزستان در حال انجام است، ‏پس باید سياست هاي نظارتي و كنترلي روي مصرف كننده هايي كه به صورت عمده مصرف مي كنند انجام ‏شود. ‏

وی تاکید کرد: ستاد قاچاق كالا با ایجاد سامانه و زيرساخت ها شرایطی را فراهم كرده و دستگاه هاي مجري و ‏متولي طبق سهمیه ای که به مصرف کنندگان تخصیص می دهد نقش بسزایی دارند و بايد دغدغه مند به اين ‏موضوع ورود پيدا كنند. ‏

سیستان و بلوچستان قرباني قاچاق سوخت در كشور است

محبی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان قرباني قاچاق سوخت در كشور است، كمتر خانواده ای را می بینیم که ‏در جاده هاي استان عزیزی را از دست نداده باشد و آدم هاي بي گناهي که براثر برخورد با خودروهاي سوخت ‏كش حادثه برایشان در جاده اتفاق افتاده است، بالاترين آمار كشته هاي سر صحنه به علت آتش سوزي اين ‏ماشين ها ايجاد مي شود.‏

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اشاره کرد: اصلاح قانون جدید ‏مبارزه با قاچاق در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط مجلس شوراي اسلامي ابلاغ شد و قانون قاچاق در سال ۱۳۹۲ ‏بود که يك بازنگري در قانون انجام و يك سري ظرفيت هايی برای قانون گذار ایجاد شد که طی ابلاغ دولت با ‏خودرو هاي شوتي و خودروهایی كه سيستم هاي دودزا استفاده مي كنند، برخورد جدی صورت می گیرد.‏

باید با دانه درشت ها و سر شبكه ها برخورد کرد

‏ محبی گفت: محل‌های عمده‌ی دپوی زیرزمینی سوخت قاچاق، مسیرهای تعبیه شده‌ی غیر رسمی و پنهان ‏انتقال سوخت، خودروها و ادوات و سرشبکه‌های اصلی قاچاق سوخت مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و برای اقدامات ‏ضربتی در پاک‌سازی و برخورد با آن‌ها برنامه‌ریزی شده‌ است‎.‎

وی با بیان اینکه در برخورد با قاچاق سوخت باید با دانه درشت ها و سر شبكه ها برخورد کرد، افزود: برخورد با ‏افراد خرده ریز و اعضای شبکه هيچ اثري ندارد؛ مجوعه ستاد قاچاق با محوريت استانداری ازسنوات قبل و در ‏حال حاضر تلاش کرده است كه نگاه و هدف بحث مبارزه با قاچاق سوخت در استان را برخورد جدی با سر ‏شبکه ها ادامه دهد و طی پیگیری ها یک جایگاه سوخت متخلف بر اساس مصوب شوراي تأمين در شهرستان ‏زاهدان پلمپ شد، جديت برخورد با تخلفات عمده در استان با حمايت قضايي ادامه دارد و عزم ما بر اين است كه ‏بتوانيم خدمات مناسب را براي شهروندان فراهم كنيم.‏

عدم سوخت جایگزین دلیل شلوغی جایگاه های سوخت ‏

وی با اشاره به شلوغی جایگاه های سوخت در استان اظهار کرد: دلیل شلوغی جایگاه های سوخت، سوخت ‏جايگزين است، متأسفانه شهر زاهدان فقط يك جايگاه ‏CNG‏ در شهر دارد كه نیاز مردم به این سوخت زیاد ‏مبرم است، يكي از اقداماتي اساسی در این حوزه با همکاری شهرداري احداث جایگاه جدید است که طبق دستور ‏استاندار تا پایان خرداد ماه سال جاری باید شهرداري تحويل دهد.‏

محبی تصریح کرد: فراهم کردن سوخت جایگزین نیاز مردم به بنزین کاهش پیدا می کند و در بحث شغل ‏مسافرکشی به عنوان يك سوخت پاك و جايگزين از آن استفاده می كنند و مشكلات متعدد در حوزه بنزين و ‏جايگاه سوخت رفع می شود.‏

برخورد دستگاه قضا با اجاره دهندگان کارت سوخت  ‏

وی ادامه داد: تعدادی از شهروندان اقدم به اجاره دادن كارت هاي سوخت خودروهایشان به شبكه هاي قاچاق ‏می کنند، برابر قانون دادن كارت به غير، تخلف است که با آن برخورد قانوني هم می شود؛ این اقدام در استان ‏شروع شده و به زودي كارت هاي متخلف در حوزه نفت و گاز با توجه به دستور قضايي كه اخذ شده، ابطال مي ‏شوند و برای افراد متخلف در بحث بنزین سخت تر خواهد شد.‏

وی تاکید کرد: شهروندان برای کسب یک رقم ناچیز، نباید کارت سوخت خود را در اختیار شبکه قاچاق قرار ‏دهند و باعث تخلفات و كشته هاي جاده اي شوند چراکه ناخواسته در این عامل نقش دارند و زمینه ساز جرایم ‏می شوند.‏

قایق های بی هویت بلای جان سرمایه ملی در جنوب سیستان و بلوچستان

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با اشاره به اینکه قاچاق ‏سوخت دریایی گازوئیل است، گفت: سوخت مصرفي پاکستان سوخت گازوییل، نفت و گاز است و بنزین بابت ‏ماشین های حامل سوخت مصرف می شود، حدود ۱۰ هزار ماشین در این مسیر فعال هستند و حوزه قاچاق ‏دریایی سه هزار و چهارصد قایق بدون هویت است که عمده این قایق ها در بحث قاچاق کالا و سوخت فعالیت ‏می کنند.‏

سابقه قاچاق دریایی از دیرباز در جنوب شرق کشور ‏

محمد نوذری، فرمانده نیروی دریایی سپاه شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: سابقه قاچاق ‏دریایی در سیستان و بلوچستان از دوران قدیم تا به حال وجود داشته و قاچاق سوخت در این استان بیشتر نفت‌ ‏و گاز بوده و تنها بنزین برای استفاده سوخت خودروهای باربر مورد استفاده قرار می گیرد.‏

وی افزود : به دلیل همجواری بندر چابهار با کشور پاکستان و هم مرز بودن در ۲ حوزه دریایی و خاکی از هر دو ‏محور، قاچاق در حال انجام است.‏

صیادان سوخت شناورها را در اختیار سوخت بران قرار می دهند

وی ادامه داد: جنوب شرق استان از سمت رمین تا پسابندر در نقاط مختلف سوخت را با قایق و لنج ها بعد از مرز ‏ایران در مرز پاکستان به شناورهای دیگر می دهند و از طرف دیگر صیادانی که شناورهای آنها به هر دلیلی ‏خراب است و به صید نمی روند سوخت قایق را در اسکله ها به دور از چشم ماموران می فروشند و در اختیار ‏سوختبران قرار می دهند.‏

فرمانده نیروی دریایی سپاه شهرستان چابهار با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های دریایی سپاه در چند سال ‏اخیر مبارزه با قاچاق کالا و سوخت است، تصریح کرد: مبارزه با قاچاق به ویژه قاچاق سوخت از اولویت‌های مهم و ‏مورد پیگیری مستمر نیروی دریایی سپاه در جهت حمایت از رشد و شکوفایی اقتصاد کشور است و مقابله با ‏قاچاق سوخت و از طریق کارآمدسازی نظارت‌ها و تشدید برخورد با متخلفین پیگیری می شود‎.‎

یکی از نقص عمده در چابهار نبود قاضی تعزیرات است ‏

نوذری ادامه داد: اشراف به قانون خیلی مهم است اما یکی از نقص عمده در چابهار نبود قاضی تعزیرات مستقل ‏است چراکه مراجعه به تعزیرات بازدارندگی کمتری دارد و این اعضای قاچاق و سازمان یافته ها به دادسرا و ‏دادگستری ربط دارند و باید به ماموران نحوه کشف این کالای قاچاق که یکی ازضعف های موجود در جنوب ‏استان است را آموزش دهند.‏

وی با اشاره اینکه گشت های دریانوردی سپاه دریایی چابهار هدفمند است، اذعان کرد: قاچاق پدیده ای که ‏معیشت مردم و منافع ملی کشور را مورد تهدید قرار می دهد، با اشرافیت کامل و نسبت به مدت مشابه سال قبل ‏تعداد کشفیات افزایش یافته با پدیده قاچاق برخورد جدی خواهد شد.‏

انتهای پیام/‏
Share/Save/Bookmark