راه آهن زمینه ساز توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان/کلنگ زنی خط زاهدان به منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه در چهلمین بهار انقلاب
تاریخ انتشار : جمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۳
کد مطلب: 16612
 
رییس ایستگاه راه آهن میرجاوه گفت:درچهلمین بهار انقلاب، کلنگ خط استاندارد راه آهن زاهدان به میرجاوه و در ادامه به سمت منطقه ویژه اقتصادی به زمین زده می شود.
به گزارش پایگاه خبری لادیز؛راه آهن شهرستان میرجاوه با قدمتی بیش از صد سال، سیستان و بلوچستان را به پاکستان و کشورهای شرق آسیا متصل می کند،راه آهن میرجاوه یا خط عریض درسال های 1996و1997 میلادی توسط استعمار پیر جهت اهداف توسعه طلبانه و انتقال نیرو و تجهیزات از هندوستان برای رسیدن به مرزهای کشور شوروی سابق، بدون هیچگونه زیرسازی بر روی بسترطبیعی خاک احداث شده است.
در جنگ جهانی دوم  تمام نیروها و تجهیزات انگلستان از طریق هندوستان تامین می شد بنابراین برای اینکه بتوانند با سرعت بیشترنیروها و تجهیزات خود را به شوروی ارسال کنند تصمیم به احداث خط راه آهن میرجاوه گرفتند و راه آهن میرجاوه در ابتدا کاربرد نظامی داشته است چراکه این مسیر نزدیک ترین راه برای رسیدن به شوروی سابق بود.

رییس ایستگاه راه آهن میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: خط راه آهن میرجاوه قبل از انقلاب توسط انگلیسی ها جهت اهداف نظامی طراحی  و برای جابجایی بار و مسافر به صورت استاندارد طراحی نشده بود که بعد از پیروزی نظام شکوهمندجمهوری اسلامی ایران این خط طی چندین مرحله بازسازی و تقویت شد و به عنوان خط مسافری و باری مورد استفاده قرارگرفت.
علی ریگی افزود: خط راه آهن میرجاوه تادهه 70 علاوه برجابجایی بار برای جابجایی مسافر و گردشگر به خصوص زوار استفاده می شد و هم اکنون برای جابجایی بار از این خط استفاده می شود و هر رام قطار چیزی حدود هزار تن بار جابجا می کند.
وی با بیان اینکه جابجایی بار توسط خط راه آهن میرجاوه پس از پیروزی انقلاب چندصدبرابر شده، خاطرنشان کرد: میزان رشد جابجایی بار توسط خط راه آهن میرجاوه پس از پیروزی انقلاب به هیچ وجه قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و علاوه برتقویت خطوط و سوزن ها، اقدامات زیادی همزمان در مسیر میرجاوه به زاهدان انجام گرفته که از آن جمله می توان به افزایش طول خط راه آهن اشاره کرد.
ریگی اذعان کرد:احداث فیبرنوری از زاهدان تا ایستگاه میل 72، احداث موتورخانه و سیستم روشنایی در میل72میرجاوه و ایستگاه های طول خط، احداث جایگاه سوخت دیزل درمیرجاوه، توسعه راه آهن استان و احداث راه آهن کرمان به زاهدان از جمله اقدامات انجام شده در جهت ارتقای راه آهن پس از انقلاب است.
وی ادامه داد:احداث پارک و نصب دستگاه های تندرستی در محل ایستگاه راه آهن میرجاوه، اختصاص زمین های بازی به جوانان، همکاری و توسعه ابنیه تاریخی راه آهن به کمک میراث فرهنگی، انجام کارهای فرهنگی و استخدام نیروهای بومی از دیگر اقدامات انجام شده راه آهن میرجاوه است.
رییس ایستگاه راه آهن شهرستان میرجاوه افزود: خط راه آهن میرجاوه از کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان شروع و درمرکز استان سیستان و بلوچستان خاتمه می یابدو 94/6 کیلومتر از این خط ریلی در خاک کشورمان قراردارد که از ایستگاه میل 72در نقطه صفر مرزی آغاز و تا زاهدان ادامه پیدامی کند و عمده کالاهای صادراتی از این خط شامل کاشی، قیر، سیمان، گوگرد،خرماو کالاهای وارداتی شامل برنج، کنجد و میوه است.
وی تصریح کرد: درچهلمین بهار انقلاب، کلنگ خط استاندارد راه آهن زاهدان به میرجاوه و در ادامه به سمت منطقه ویژه اقتصادی به زمین زده می شود و درصورت موافقت فنی شاهد احداث ایستگاه درمنطقه ویژه اقتصادی میرجاوه خواهیم بود این طرح یکی از قدیمی ترین آرزوهای مردم منطقه و یکی ازشاخص های مهم توسعه منطقه است.
ریگی افتتاح خط راه آهن به سمت منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه را سبب رشد و توسعه اقتصادی منطقه دانست و بیان کرد: درصورت به سرانجام رسیدن این طرح، شاهد کاهش بیکاری، رشد تجارت و همچنین رشد خدمات رسانی و توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرستان به واسطه حضور میهمانان و گردشگران خواهیم بود.

انتهای پیام//
Share/Save/Bookmark