جادههایی که بهسوی ابدیت ادامه دارند؛
«مرگومیر جادهای» سر تیتر خبرهای سیستان و بلوچستان/ توسعه جادهها در بنبست کمبود اعتبار
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 20091
تصادف، همچنان یکی از عوامل اصلی مرگومیر و معلولیت در سیستان و بلوچستان به شمار میرود.
به گزارش لادیز به نقل از عصرهامون، حملونقل یکی از مهمترین ارکان توسعه شهری است که برای جابهجایی مردم و کالاها ضروری بوده وضعیت نامناسب جادههای سیستان و بلوچستان عدم تأمین امکانات فنی در جادهها و بیاحتیاطی رانندگان عواملی است که دستبهدست هم داده و سبب بالارفتن میزان مرگومیر شده است.
تصادف یکی از معضلات اجتماعی است که هر ساله هزینههای اقتصادی زیادی را نیز به جامعه وارد میکند، متأسفانه سیستان و بلوچستان نیز بهعنوان یکی از استانهای دارای بیشترین آمار حوادث جادهای شناخته میشود، بنابراین شناسایی عوامل مؤثر بر شدت تصادفات جادهای از جمله عوامل: راه، وسایل نقلیه و محیطی اهمیت بسزایی دارد.
هرچند که جاده بهعنوان تنها عامل تصادفات جادهای بهحساب نمیآید و علل و عوامل دیگری مانند ایمنی وسیله نقلیه و راننده نیز نقش پررنگی دارند؛ اما نباید فراموش کرد که یکی از عناصر کلیدی در کاهش حوادث جادهای، بهبود کیفیت جاده است زیرساخت جاده یکی از معیارهای ایمنی راه است که باید توجه ویژه به آن داشت.
سرگزی یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: جادههای نامناسب استان باعث مخاطرات بسیاری میشود و هر ساله جان شهروندان را میگیرد و خانوادههای بسیاری داغدار عزیزانشان میشوند و تعدادی از افراد از کارافتاده میشوند.
بلوچ زهی شهروند دیگری افزود: جادههای استان از ایمنی لازم برخوردار نیست و افراد برای تردد در این مسیرها و سفر به شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان دچار تردید میشوند، راهی شدن در این مسیرها به علت مناسب نبودن وضعیت جادهها همواره سبب نگرانی و دلهره افراد است.
جادههای سیستان و بلوچستان به سمت دیار باقی است
جواد جمشیدزهی، کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در پهناورترین استان کشور به دلیل غیراستاندارد بودن جادهها روزانه شاهد تصادف و حوادث رانندگی هستیم، گفت: در جادههای اصلی و فرعی استان به علت قاچاق سوخت، تردد غیرمجاز اتباع بیگانه و مشکلات فنی راهها تصادفات بسیاری داریم.
وی ادامه داد: سرعت بسیار بالای خودروهای حامل سوخت قاچاق برای جان راننده و سرنشینان خودرو و سایر خودروهای عبوری خطرناک است، این خطرات در جادههای 2 طرفه استان و بهویژه شهرستانهای جنوبی بیشتر میشود، سیستان و بلوچستان از لحاظ داشتن راههای مناسب جزو فقیرترین استانها محسوب میشود، روزانه حداقل ۴ نفر جان خود را بر اثر تصادفات جادهای از دست میدهند.
کارشناس اجتماعی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان، از مهمترین عوامل حوادث جادهای نبود بزرگراه، تجهیزات ترافیکی اعلام شده و عوامل انسانی که بر تلفات جادهای افزوده است میتوان: خوابآلودگی، عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز را عنوان کرد.
وی افزود: فرسودگی جادهها از یک سو و سرعت غیرمجاز از سوی دیگر زمینه را برای جولان تصادفات در جادههای استان فراهم کرده است، خودروها و جادههای ما بخشنده نیستند با کوچکترین خطا رانندگان جان خود را از دست میدهند.
خارج شدن خودروهای سوخت بر راهکاری برای حل مشکل تصادفات استان
جمشیدزهی اذعان کرد: تصادف و تردد باهم ارتباط دارند در چند سال اخیر ترددها افزایشیافته ولی خودروها استاندارد لازم را ندارند و جادهها نیز از ایمنی ضروری برخوردار نیستند.
وی گفت: کشورهای که سرانه مرگومیر ناشی از رانندگی بالایی دارند، به دلیل شبکههای جادهای و همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جادهها و کمکهای پزشکی است و کشورهای با کمترین میزان مرگومیر ناشی از تصادفات جادهای عمدتاً منابع لازم برای حفظ استانداردهای جادههای خود در سطح بالا و اجرای قوانین محکم در استفاده از جادهها را در دستور کارشان قرار دارد.
کارشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: با خارج شدن خودروهای سوخت بر و خودروهای حامل اتباع بیگانه از چرخه جادههای اصلی سیستان و بلوچستان عمده مشکلات تصادف و مرگومیر در جادههای استان از بین میرود.
انتهای خبر/