باز این چه شورش است که در خلق عالم است؛
بایدها و نبایدها زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در بحران کرونا/چگونه از برکات مجالس امام حسین (ع) در روزهای کرونایی بهره مند شویم؟
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 18336
 
زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا در بحران کرونا نیز با توجه ویژه به نکاتی ممکن است، بنابراین در این مطلب به ارائه راهکارهایی برای بهره مندی از برکات و فضائل مجالس عزای امام حسین (ع) در روزهای کرونایی پرداخته ایم.
به گزارش سایت لادیز؛به نقل از عصرهامون؛ «باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است...»، دیگر چیزی تا فرا رسیدن ماه محرم نمانده، روزهایی که قرار است دوباره بیرق عزای سرور و سالار شهیدان در معابر شهر و روستا و بر فراز خانه ها، مساجد و دیگر اماکن مذهبی برافراشته شود و شور و شعف حسینی بار دیگر تجلی یابد.

اما امسال هم همچون سال گذشته، شیوع ویروس کرونا باعث شده تصمیماتی متفاوت برای برگزاری مراسم عزاداری گرفته شود، بدون تردید هیچ موضوعی نمی تواند مانع برپایی این گونه مراسم ها شود و شور حسینی را از مردم بگیرد، چراکه به سوگ اباعبدالله نشستن و برپایی مجلس عزا با رعایت پروتکل های بهداشتی هم ممکن است.

آری همگان در تلاش هستند که به گونه ای ارادت خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) نشان دهد، اما با توجه به سخت تر شدن شرایط و جولان کرونای دلتا، نگرانی ها نیز افزایش یافته و از یک سو سخن از اهمیت سلامت مردم و تلاش برای جلوگیری از شیوع این ویروس منحوس و از طرفی دیگر اهمیت برپایی مجالس عزای سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام است.

مجالسی که با آثار و برکات فردی و اجتماعی زیادی در طول تاریخ همراه بوده و اوج این محافل و مجالس در دهه اول محرم است، با توجه به این مهم با یکی از کارشناسان مذهبی در این باره گفت و گویی انجام شده است تا بدانیم چه اقدام هایی را در دستور کار قرار دهیم تا هم از شیوع کرونا جلوگیری شود و هم مجالس عزای اباعبدالله با شکوه همیشگی برگزار شود.

صیانت از سلامت و برپایی مراسم عزای اباعبدالله؛ ۲ دستور دین مبین اسلام

 حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: نسبت به ویروس منحوس کرونا ۲ وظیفه فردی و اجتماعی داریم، هم دستور و هم حکم عقل این است که انسان باید برای حفظ سلامت خودش تلاش کند و در اسلام سلامت به عنوان یک نعمت معرفی شده است. لذا هر مسلمانی و هر معتقد به احکام شریعت باید برای حفظ سلامت خود اقدام کند.

 وی ادامه داد: از طرفی هم باید به تولی و تبری به عنوان یکی از دستورات و ۲ فرع از فروع دهگانه دین مبین اسلام بپردازیم، لذا هر دو موضوع حفظ سلامت و پرداختن به مجالس عزای سیدالشهدا دستور دین است.

این کارشناس اظهار کرد: با توجه به اینکه مجالس اباعبدالله (ع) فقط برای اشک ریختن و سینه زدن نیست، بلکه مجلس معرفتی، اطلاع، آگاهی و تقویت انگیزه است، می‌توانیم از محافل سیدالشهدا به نحو احسن برای اطلاع رسانی و اطلاع دهی به جامعه استفاده و از طریق آن انگیزه مردم را برای رعایت دستورالعمل ها قوی کنیم، در سایه مجالس امام حسین (ع) می توان مردم را یکدست کرد تا با این ویروس مقابله و مبارزه کنند.
 

تقویت روحی، معنوی و سیستم ایمنی بدن

وی گفت: از آنجایی که به واسطه شیوع کرونا و جولان این ویروس منحوس و ابتلای جمع کثیری از مردم و فوت هایی که از این طریق اتفاق می‌افتد، شاید یاس و ناامیدی بسیاری از افراد را فرا گرفته باشد، لذا ثمره دیگر مجالس اباعبدالله الحسین (ع) به دلیل این که رشد و تعالی روحی و تقویت قلب و روح انسان را در پی دارد، تقویت روحی، معنوی و قلبی مردم است که به طور قطع باعث می شود سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی خطرات قوی‌تر عمل کند.

اصغری حسامیه تاکید کرد: این روزها عزاداران سیدالشهدا سه بخش هستند، افرادی که تست داده یا  واکسن زده اند و اطمینان دارند که مبتلا نیستند، گروه دوم بیمارند و دسته سوم مبتلا شده اند اما نمی دانند همچنان ناقل هستند یا خیر، درباره مبتلایان، تاکید دینی و علمای دین این است که در مجالس شرکت نکنند، بنابراین باید مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه را انجام دهند، چراکه اگر در مجلس اباعبدالله شرکت کنند و کسی به خاطر آن ها مبتلا شود، به طور قطع ضمان شرعی دارد و شرکت کردن در روضه مقبول نخواهد بود.

تاکید بر طولانی نشدن مجالس

وی گفت: یکی از نبایدهای مجالس، طولانی شدن آن است، بنابراین نباید مجالس را طولانی کنیم، امام علی علیه السلام در حدیثی فرمودند "آفَةُ الكَلامِ الإطالَةَ" به این معنی که آفت سخن، مجالس و محافل، طولانی شدن آن است. این مهم به شیوع ویروس کرونا ارتباطی ندارد، به طور کلی طولانی شدن خارج از عرف محافل آفت است که در روزهای کرونایی خودش را بیشتر نشان می دهد، دین این انعطاف‌پذیری را به ما می‌دهد که مجلس را با توجه به زمان، مستمع و مکان تعریف و تنظیم کنیم تا طولانی نشود، لذا یکی از بایدهای این محافل این است که مدت زمان کم و کوتاه را رعایت کنند.

 این خطیب با بیان این که یکی دیگر از بایدهای این مجالس متن و محتوای منابر روضه سیدالشهدا علیه السلام است، افزود: باید منبری ها و خطبا به این نکته توجه کنند که در این ایام نباید مردم را به صله رحم دیداری و دورهمی و برگزاری مجالس طولانی تشویق کنند، بلکه برعکس باید این روزها مردم را به صله رحم های غیردیداری تشویق کرد.

وی با اشاره به انواع صله رحم در دین، بیان کرد: صله به معنای گره‌گشایی، آگاهی و هدیه دادن ارحام است که در دین تاکید شده فامیل، ارحام و آشنایان از همدیگر گره‌گشایی کنند، از آنجایی که به طور معمول سبک آن این بود که منزل اطرافیان می رفتیم و بیماران را از نزدیک عیادت می کردیم، صله رحم برای ما به دیدن از نزدیک معنا شده، اما منظور دین گره گشایی است و به طور قطع در ایام کرونا نرفتن  بهتر است، می توان جویا شدن تلفنی و فضای مجازی را جایگزین آن کرد، منبری ها باید به این نکات توجه کنند.

 اصغری حسامیه اضافه کرد: یکی دیگر از باید های مجالس اباعبدالله موضوع نذوراتی است که در طول تاریخ برای سیدالشهدا و با اشتیاق توام با علاقه شدید صورت می گرفت، گاهی مردم به خودشان سختی می دادند اما نذر امام حسین (ع) را به جای می آوردند. در ایام ویروس کرونا باید دقت کرد بعضی از نذرها به قول علما "سالبه به انتفاء موضوع" است.
 

دوگانه سلامت و عزاداری وجود ندارد

وی گفت: مردم می‌توانند نذورات و هدایای خودشان را به شکل‌های دیگری ادا کنند، اگر سال‌های قبل غذا طبخ می کردند و در اختیار افراد و نیازمندان قرار می دادند، الان می توانند به صورت بسته‌بندی، مواد اولیه و خشک را به آن ها هدیه دهند تا خودشان در زمان مناسب پخت و پز کنند، بنابراین توجه به چگونگی ادای نذورات با توجه به شیوع کرونا یکی از باید های این ایام است.

به گفته این کارشناس مذهبی، یکی از بایدهای اصلی درباره دهه اول محرم برپایی مجلس اباعبدالله (ع) است، چراکه دوگانه سلامت و عزاداری به طور کامل رد شده، بلکه سلامت خود و دیگران را اهمیت و ارج می‌نهیم، لذا باید به شعائر حسینی با تکیه به دستورالعمل‌های ستاد مقابله با ویروس کرونا عمل کنیم و سلامت افراد را به خطر نیندازیم، کوتاه برگزار کردن مجالس یا برپایی آن در فضای باز، دعوت از مردم برای نشستن با فاصله و افزایش تعداد جلسات در این راستا پیشنهاد می شود.

وی افزود: یکی از بایدهای همیشه مجالس ابا عبدالله که در ایام ویروس کرونا خودش را بسیار بیشتر نشان می دهد، موضوع تلقی منطقی و عقلی از دین داری است که انتظار می رود روضه یا ارائه مطلب از سوی ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) و منبری ها به گونه ای مطرح نشود که اهل بیت عصمت و طهارت قوانین عالم را نادیده می‌گیرند، بلکه ائمه معصوم همیشه ما را به نظم در عالم توجه دادند.

این کارشناس عنوان کرد: وقتی آب به اباعبدالله الحسین (ع) نمی رسد، تشنه می شود، اگرچه حجت خدا دست به سنگ بزند، آب می آید، مثل حضرت موسی که عصایش را به سنگ زد، آب آمد، کار حجت خدا این هست اما این اتفاق‌ها بسیار کم و نادر است، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خودشان اهل توجه به نظم عالم بودند و ما را به رعایت قوانین توصیه کردند، نمی‌توانیم ارادتمندان به اهل بیت (ع) را به این موضوع سوق دهیم که هیچ قانونی در عالم مهم نیست، جز اهل بیت (ع)، آنها چنین چیزی نخواستند، باید مردم را به رعایت قوانین و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و غیربهداشتی توصیه کنیم.

وی گفت: یکی از بایدهایی که مسئولان هیئات و حسینیه‌ها و مساجد باید به آن توجه کنند، این که ضمانت شرعی و حفظ سلامت مردم بر عهده برگزارکنندگان و بانیان و مسئولان این محافل و مجالس هست و در صورتی که آن را رعایت نکنند، حق الناس دارد و ضمان شرعی می آورد.

تبدیل شهر به حسینیه و برپایی ایستگاه نذورات سلامت

اصغری حسامیه افزود: یکی از علائم عزا و شعائر عزای سیدالشهدا سیاه‌پوش کردن اماکن است، این موضوع هیچ دخلی به ویروس کرونا ندارد، بنابراین می‌توانیم منازل، مغازه ها، ادارات، سازمان ها، ارگانها و نهادها را با بنرهای امام حسین (ع) و پرچم های مشکی محیطی شهرمان را محرمی کنیم، به گونه ای که این احساس به ما دست دهد که در طول شبانه‌روز در فضای یک هیئت قدم بر می داریم، بنابراین شهر را سیاهپوش و حسینیه بزرگ تلقی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوع هایی که در این ایام رونق دارد، برپایی ایستگاه صلواتی است که به طور معمول با توزیع شربت، چای و اطعام همراه است، انتظار می رود این مکان ها در شرایط کرونا به محلی برای نذورات سلامت اختصاص یابد و اقلام بهداشتی مانند ماسک یا محلول های بهداشتی توزیع و از سویی از تجمع مردم جلوگیری شود.

این خطیب شهیر اضافه کرد: همچنین می توانیم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه ایستگاه ها را عوض کنیم و به جای ارائه خدمات به مردم، آن را به محلی برای جمع کردن نذورات مردم به منظور تهیه بسته های معیشتی برای کسانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب اقتصادی دیدند و آبرومند هستند، تبدیل کنیم.

وی افزود: همچنین آن هایی که در محله ای همدل هستند، می توانند کوچه ها را به محل برپایی روضه تبدیل و نوجوانان و جوانان را در اجرای امور آن دخیل کنند تا از فضائل و ارزاق معنوی ماه محرم بهره مند شوند و با برپایی روضه ها معابر شهر به نام امام حسین (ع) متبرک شود.
 

فرصت رونق دادن به مجالس خانگی امام حسین (ع)

اصغری حسامیه خاطرنشان کرد: موضوع کرونا اگرچه نگرانی در برپایی مجالس بزرگ را به همراه دارد، اما به طور قطع فرصت رونق دادن به مجالس خانگی امام حسین (ع) است، می توان هر منزل و کوچه ای را به یک حسینیه تبدیل کرد، با توجه به اینکه مجلس عزای سیدالشهدا در طول تاریخ به عنوان یک هویت برای ما مطرح بوده و قوی‌ترین ابزار برای جمع کردن سلیقه های متفاوت زیر یک علم است، هر گونه اقدام برای کمرنگ کردن این مجالس خیانت به هویت دینی ماست و از سویی هر گامی قدمی برای برپایی این مجالس خیر و برکت دنیا و آخرت را به همراه دارد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark