گزارشی از غفلت مسئولین از ظرفیت منحصربفرد راه آهن،
راه اندازی خط ریلی زاهدان – میرجاوه در انتظار تامین اعتبار/ راه آهن صدساله میرجاوه فرصتی برای توسعه جنوب شرق کشور
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 14998
 
مسیر راه آهن زاهدان به میرجاوه بزرگترین خط عریض راه آهن کشور است و بیشترین ارتباطات و تبادلات تجاری و اقتصادی این مسیر به کشورهای پاکستان انجام می شود و بزرگترین خط عریض راه آهن کشور مربوط به راه آهن زاهدان به میرجاوه است.
راه اندازی خط ریلی زاهدان – میرجاوه در انتظار تامین اعتبار/ راه آهن صدساله میرجاوه فرصتی برای توسعه جنوب شرق کشور
به گزارش پایگاه خبری لادیز؛صنایع ریلی دارای مزایای عمده‌ای است ، نقاط قوت ذاتی حمل‌ و نقل ریلی در ایران، مزیت جغرافیایی ایران در استفاده از حمل‌ و نقل ریلی، مصرف انرژی پایین، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تلفات، آلودگی کمتر و ایمنی بالا از جمله مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی در کشور است.
دولت با سرمایه گذاری و توجه بیشتر به ظرفیت ها در حوزه ریلی، می تواند زمینه ساز رفع محرومیت بسیاری از شهرهای کشور باشد، صرف نظر از صرفه اقتصادی استفاده از حمل ونقل ریلی، توسعه این حوزه کمک شایانی به آبادانی و پیشرفت بسیاری از نقاط محروم خواهد کرد.
مسیر راه آهن زاهدان به میرجاوه بزرگترین خط عریض راه آهن کشور است و بیشترین ارتباطات و تبادلات تجاری و اقتصادی این مسیر به کشورهای پاکستان انجام می شود و  بزرگترین خط عریض راه آهن کشور مربوط به راه آهن زاهدان به میرجاوه است، هدف از ساخت خط راه آهن میرجاوه در زمان جنگ جهانی دوم ، انتقال اسلحه و مهمات به سیبری بوده است چراکه هندوستان و پاکستان از مستعمرات انگلیس بودند و این مسیر مناسبی برای انتقال سریعتر اسلحه و مهمات انگلستان به سیبری بود.
پس از اتمام جنگ جهانی دوم، ساخت ادامه خط راه آهن در زاهدان نیز متوقف شد و در حال حاضر از این خط برای واردات و صادرات کالا استفاده می شود، همچنین باجه های پستی نیز با قطار از کشورهای شرق آسیا و پاکستان به زاهدان و سپس به تهران و سایر شهرستان ها حمل می شود و عمده کالاهای صادراتی از طریق راه اهن، گوگرد و سیمان می باشد.
رییس ایستگاه راه آهن میرجاوه دراین باره گفته است که :راه آهن میرجاوه بیش از یک قرن قدمت دارد در گذشته راه آهن مهمترین وسیله حمل و نقل بود،این خط راه آهن معروف به خط عریض است که از کویته پاکستان شروع شده و تا زاهدان حدود 20 ایستگاه راه آهن وجود دارد قرار بود تا این خط راه آهن تا سرخس ادامه یابد و از آنجا مهمات را به شوروی منتقل کنند اما به دلیل جنگ مردم بلوچستان با انگلستان ساخت این خط راه آهن مسکوت ماند و به خطی تجاری تبدیل شد.
علی ریگی اضافه کرده است که در 1917که هندوستان مستعمره بریتانیا بود تمام نیروها و تجهیزات انگلستان در جنگ جهانی دوم از طریق هندوستان تامین می شد بنابراین برای اینکه بتوانند با سرعت بیشترنیروها و تجهیزات خود را به شوروی ارسال کنند تصمیم به احداث خط راه آهن میرجاوه گرفتند.
ریگی با بیان اینکه راه آهن میرجاوه در ابتدا کاربرد نظامی داشته عنوان کرده است که اولین محلات میرجاوه در اطراف خطوط راه اهن شکل گرفت و وجود راه آهن باعث گسترش ادارات و شهرستان شد.
علی ریگی با اشاره به قدمت صدساله راه آهن میرجاوه بیان کرده است که راه آهن میرجاوه بیش از یک قرن قدمت دارد در گذشته راه آهن مهمترین وسیله حمل و نقل بود و مردم برای سفر بیشتر از راه آهن استفاده می کردند از طرفی صادرات، وارادت و تجارت کالا از طریق راه آهن میرجاوه انجام می گرفت.

خط ریلی زاهدان – میرجاوه از اهمیت بسزایی برخوردار است
عضو هیات مدیره راه آهن و هیئت همراه در سفر به استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خط ریلی زاهدان – میرجاوه از اهمیت بسزایی برخوردار است ، گفته است که  با توجه به حجم بالای کالا و مسافر قطعاً در اولویت بندی و برنامه ریزی راه آهن کشور قرار خواهد گرفت.
رسولی ضمن اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی از جمله کاهش قابل ملاحظه در مصرف سوخت و انرژی ، ایمنی بالا و تلطیف محیط زیست به لحاظ مصرف سوخت فسیلی کمتر و رفاه و آسایش بیشتر ، عنوان کرده است که  در خصوص استفاده از فاینانس برای اجرای خطوط ریلی یکی از مشکلات اصلی استفاده از فاینانس در کشور تامین ۱۵ درصد سهم دولت است و با توجه به اینکه ۱۵ درصد این بخش رقم بزرگی است و تامین آن در بودجه سالیانه قابل تامین نبود ، مقام معظم رهبری در قانون بودجه سال ۹۷ موافقت کردند که ۱۵ درصد سهم دولت از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود که بر این اساس امسال ظرفیت بسیار بزرگی فراهم شده است
عضو هیئت مدیره راه آهن تاکید کرده است که ایجاد این خط ریلی حل بسیاری از مسائل امنیتی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت و با توجه به وجود حجم بالای کالا و مسافر قطعاً در اولویت بندی و برنامه ریزی راه آهن کشور قرار خواهد گرفت.

معاون گردشگری راه آهن کشور  نیز سال گذشته گفته است که برنامه ریزی های لازم برای راه اندازی قطارهای گردشگری داخلی و قطارهای گردشگری برای جابجایی مسافران پاکستانی از مرز میرجاوه به داخل کشور انجام شده است.
علی ندایی بیان کرده است که  با همکاری شهرداری و فرمانداری میرجاوه مقرر شده است تا در آینده نزدیک قطار گردشگری یک روزه از مقصد زاهدان به اماکن گردشگری میرجاوه برای بازدید گردشگران از آثارتاریخی میرجاوه راه اندازی شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark